Turskidåkning Funäsdalen

Hej!
Har hyrt stuga i Funäsdalen/Tänndalen i vinter för turskidåkning och vill ha tips på de bästa turerna.
Främst dagsturer då min sambo är nybörjare och vi även kommer att åka med hund.

Målet är att spendera så mycket tid som möjligt uppe på kalfjället.

Jag tar gärna emottips "överallt" i området. Tänndalen, Fjällnäs, Bruksvallarna, Ramundberget, mot Rödfjället och mot "Skarven-fjällen/platån".

Tack för alla tips!!
Dags att börja planera å drömma!
 
Jag har för mig att det finns en spårkarta på nätet. Den är fullt tillräcklig för att bedöma ”lämpliga” spår o rundturer.
 
Jag har för mig att det finns en spårkarta på nätet. Den är fullt tillräcklig för att bedöma ”lämpliga” spår o rundturer.
Bu! Va e de för ickesvar. Tack för ingenting liksom!
Jag vill ju höra om folks personliga favoriter. Få infon man bara kan ha om man varit där tidigare. Karta har jag studerat, så klart, redan innan jag hyrde stugan.
 
Bu! Va e de för ickesvar. Tack för ingenting liksom!
Jag vill ju höra om folks personliga favoriter. Få infon man bara kan ha om man varit där tidigare. Karta har jag studerat, så klart, redan innan jag hyrde stugan.
Bu! Va e de för beteende gentemot någon som ger konkret råd. Tack för god ton i en tråd där du ber om hjälp, utan att först själv skriva att du ber om "folks personliga favoriter". De flesta kan inte läsa dina tankar. Eller så är det bara jag.

Men om jag ska bidra med någonting så har jag en kollega som bott hela livet i Härjedalen. Hon älskar att åka runt blandskarvarna på vintern, och verkar inte tröttna. Hon utgår dock huvudsakligen från bruksvallarna upp på fjället, och så finns det en våffelstuga en bit uppför berget.

Hon åker också vid sonfjället utanför Hede, men det kanske blir onödigt att åka så långt.
 
Kommer ni en speciell vecka eller är det hela vintern?
Högfjällspåren öppnar kring v 7 (ifjol var det tidigare).
Hundar är välkomna i alla spår.
Solskensturen (högfjäll) mellan Ramis och Fjällnäs/Tänndalen är en favorit. Kräver dock två bilar eller nyttjandet av skidbussen (som jag tycker har lite konstig tidtabell), den går att göra i olika former av etapper då den är ganska lång.
Lillåsslingan är fin och lite mer skyddad men ger lite kalfjällskänsla tack vare myrarna, platt och fint.
Sunmaid mellan Vôllan och Ramundberget är syddad och fin, lite kuperad bitvis.
Spåren runt Andersborg/Skarvarna är fina och nära våffelstugor (högfjäll), kan också startas från Högsta Hållan (där man även Lillåsslingan startar)
Och så klart Mittåkläppsspåret, brant upp och ner men fint där uppe.

Men om det är en specifik vecka ni kommer så påverkar det vart det är bäst. Hur länge det är dagsljus, om solgrop är aktuellt och om högfjällspåren är öppna.

(Bor i Funäs så kan komma med dagsaktuella rapporter senare i vinter :D )
 
Bu! Va e de för beteende gentemot någon som ger konkret råd. Tack för god ton i en tråd där du ber om hjälp, utan att först själv skriva att du ber om "folks personliga favoriter". De flesta kan inte läsa dina tankar. Eller så är det bara jag.

Men om jag ska bidra med någonting så har jag en kollega som bott hela livet i Härjedalen. Hon älskar att åka runt blandskarvarna på vintern, och verkar inte tröttna. Hon utgår dock huvudsakligen från bruksvallarna upp på fjället, och så finns det en våffelstuga en bit uppför berget.

Hon åker också vid sonfjället utanför Hede, men det kanske blir onödigt att åka så långt.
Tack! Ja skarvarna ser fina ut. Att åka runt/på skrå framförallt. Till Bruksvallarna är jag absolut beredd att åka. Hört mkt om aldrig varit där. Sonfjället känns mindre relevant. Vandrat där, inte jättestort.

Sen betyder det väl precis det. "De bästa turerna"...
Och det är precis det som är syftet med ett forum överhuvudtaget. Folks åsikter.

Om då svaret är "information finns på nätet, titta där" så är det varken ett konkret, behjälpligt eller intelligent svar. Utan direkta motsatsen till allt som har med ett forum att göra (förutom möjligen skryt å olika mättävlingar som vem har längst farsa, rödast bil, dyrast hobby osv. Men det ger inte mig nånting).
Så är det (tyvärr)
 
Kommer ni en speciell vecka eller är det hela vintern?
Högfjällspåren öppnar kring v 7 (ifjol var det tidigare).
Hundar är välkomna i alla spår.
Solskensturen (högfjäll) mellan Ramis och Fjällnäs/Tänndalen är en favorit. Kräver dock två bilar eller nyttjandet av skidbussen (som jag tycker har lite konstig tidtabell), den går att göra i olika former av etapper då den är ganska lång.
Lillåsslingan är fin och lite mer skyddad men ger lite kalfjällskänsla tack vare myrarna, platt och fint.
Sunmaid mellan Vôllan och Ramundberget är syddad och fin, lite kuperad bitvis.
Spåren runt Andersborg/Skarvarna är fina och nära våffelstugor (högfjäll), kan också startas från Högsta Hållan (där man även Lillåsslingan startar)
Och så klart Mittåkläppsspåret, brant upp och ner men fint där uppe.

Men om det är en specifik vecka ni kommer så påverkar det vart det är bäst. Hur länge det är dagsljus, om solgrop är aktuellt och om högfjällspåren är öppna.

(Bor i Funäs så kan komma med dagsaktuella rapporter senare i vinter :D )
Kanon!

Vi kommer redan över jul. Jobbar i skolan , så man tar det man får. Sportlovet är ännu inte bestämt (och påsken uteblir, då är det landsvägssäsong hemma).
Har tidigare bott i Jämtland, och skidat mycket där, men dålig koll på Härjedalen.

Var i Lofs en jul för ett par år sedan. Väldigt fint, men ganska litet.

Jag är införstådd med att sportlovet och framåt är bättre säsong, men som sagt. En fjälljul går inte av för hackor!

Du som bor där, åker man "bara" norr om Tännäs. Skarvarna/Bruksvallarna? Inte söder om, på platån vid Rödfjället osv?
 
Rätt väderberoende hur det funkar på kalfjället den årstiden. Jag har passerat på långtur i mars april och varit en del i området olika tider på vintern. Ofta lite trista backar upp från dalbotten till kalfjället från Bruksvallarna och Ramundberget. Bra tillgänglighet från Skarvruet och Walles.

Brukar vara mera snö och stabilare väder än i Jämtland. Lite av Sveriges tak.

Thure
 
Rätt väderberoende hur det funkar på kalfjället den årstiden. Jag har passerat på långtur i mars april och varit en del i området olika tider på vintern. Ofta lite trista backar upp från dalbotten till kalfjället från Bruksvallarna och Ramundberget. Bra tillgänglighet från Skarvruet och Walles.

Brukar vara mera snö och stabilare väder än i Jämtland. Lite av Sveriges tak.

Thure
Walles och skarvruet. Check!! Kanon.

Tack för tipsen!!

Ja, det är min förståelse av det hela också. Mer snö i Funäs än längs E14 tidigt på året.

Jag är faktiskt inte orolig för snö.
Vädret är vädret. Det är som det är.
Jag är helt inställd på pannlampsturer.
Jag tror det kommer bli helt amazing
 
Jag har varit med om en meter snö i hela Funäsfjällsområdet på höstlovet v44. Men även att det är i princip snöfritt på kalfjället fram till Nyår. Men under alla 20 åren jag besökt Funäs så har det varit vanligare med god snötillgång vid Jul än inte så ni kommer få det fint. Men just högfjällsturspåren kan ni inte räkna med att de är iordninggjorda redan till Jul då det är andra parametrar än bara snödjup som spelar in. Spår att åka i kommer det att finnas, dock kanske mer i skogsterräng än kalfjäll.
 
  • Gilla
Reactions: TMW
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
Gråbuse Snöläget i Grövelsjön alt Funäsdalen? Turskidåkning 3
Ix Funäsdalen... Turskidåkning 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg