Turrapport Sandsjöbacka 4 mars 2008

Igår gick jag en tur i Sandsjöbackareservatet. Mitt ärende var egentligen att lägga ut en geocache vid Maledammet och ta några cacher, men i det fina vädret tyckte jag det passade med en längre fottur så jag parkerade vid Högsered vid vägen mellan Lindome och Spårhaga. Därifrån gick jag Sandsjöbackaleden söderut. Efter allt regnande var jag beredd på att det skulle vara vått, så jag hade tagit kängor med höga skaft och tur var det visade det sig. Stigen längs Mellsjö stod bitvis under vatten visade det sig. Bilden nedan är tagen på vägen tillbaka då vattnet hade sjunkit undan lite. På morgonen stod spången helt under vatten och dessutom var det is på det. I bakgrunden har någon lagt ut en björkstam så att man kan ta sig över.

IMG_0552.jpg

Efter att ha trixat mig över fortsatte jag söderut och efter ett tag dök det upp riktiga vårtecken vid sidan av stigen, blåsippor.

IMG_0540.jpg

Det stod mycket vatten överallt och man fick ofta trixa sig fram för att inte sjunka ned i lervällingen. Jag gick upp mot Bräckan för att sedan ta stigen mot Aspdalen, hela tiden i strålande solsken. Här har man nyligen tagit ned skogen för att återskapa ljungheden och det var rätt sönderkört av maskiner. Underhållet på leden tycks inte vara det bästa. På flera håll var bräder av i spångarna och vid ett stängsel var trappan över rätt oduglig.

IMG_0541.jpg

Av någon underlig anledning får jag inte visa mer än tre bilder i ett inlägg. Eftersom jag har åtta bilder att visa får jag dela upp min rapport i tre inlägg. Fortsättning följer.

Sedan fick jag gå på vägen som går mot Varla ett stycke, men en knapp kilometer norr om Arendal går en mindre väg in åt sidan och från den går en stig upp genom kraftledningsgatan och in i skogen bort mot Maledammet. Efter att ha lagt ut cachen och fotograferat kvarnstenarna som ligger kvar i bäcken, tog jag fikapaus. Det är bra plats att rasta på eftersom bruset från bäcken som rinner utför branten döljer ljuden från motorvägen.

Maledammet:
IMG_0545.jpg

Dämningen:
IMG_0421.jpg

Kvarnsten:
IMG_0544.jpg

Fortsättning följer.

Sedan var planen att fortsätta längs Maledammet upp mot Långevatten för att vända norrut mot Holkeryd och så upp på Bräckan igen och runt Sandsjön tillbaka till parkeringen. När jag kom upp mellan Maledammet och Svartevatten visade det sig vara rätt svårgånget och dessutom började det snöa. Då bestämde jag mig för att gå ned till Maledammet igen och ta samma väg tillbaka.

Snöväder. Röset med rödmålad toppsten är troligen ett gränsmärke:
IMG_0548.jpg

På vägen tillbaka fick jag se en tussilago i vägkanten:
IMG_0550.jpg

Eftersom jag befarade att stigen längs Sandsjöns norra strand skulle stå under vatten gick jag samma väg tillbaka som jag kom. När jag kom tillbaka till bilen visade GPS:ens trippmätare 19,7 km.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg