Turplan nära Gjende?

Snart dags för fjälltur så hög tid att bestämma rutt.

Start vid Gjendesheim. 6 dagar på tur, startar vid bilen dag 1 och avslutar på samma plats på kvällen dag 6.
Ca 6 mil verkar spontant lagom, vill inte behöva skynda oss.

Men hur ska vi gå?

Gör inget om vi träffar folk men vill helst slippa mängder med folk och även undvika alltför långa partier med blockterräng.

Hur trafikerat är det mellan Gjendesheim och Glittertind egentligen?

Några tips på turupplägg eller ställen som är extra fina?
 
Jag har visserligen varit i krokarna ett antal gånger, men alltid i slutet på vad norrmänen tycker är säsong (bussar/båtar slutar gå och bemannade stugor stänga redan kring månadsskiftet augusti/september...). Då var det inte mycket folk, och utanför lederna mötte jag inga alls. Men med eget tält och bara små avvikelser från lederna tror jag det går att få det lugnt även mitt i sommaren.

Finns mycket fint i krokarna, min favorit är nog Urdadalen. Har ni ont om tid kan ni ta båten till Gjendebu och starta där direkt (eller avsluta så åt andra hållet, såklart). Uppe på Memurutunga är det också fint överallt. Toppa Surtningssue om ni har bra sikt, det är fina milsvida utsikter åt alla håll. Sträckan Gjendesheim - Glitterheim kan kännas lite långrandig och ospännande, men man kan ta båten till Memurubu och gå längs Russvatnet i stället (antar att ni INTE vill gå uppe på Besseggen, där var fullt med folk även i september, men visst är det värt om man inte varit där förr).

Från Russvatnet kan man gena (ledlöst men enkelt) längs Övre Russglopet till lilla fina sjön Hesttjönne - perfekt baslägersplats om man vill toppa Surtningssue.

Visdalen när man kommit ur Urdadalen kan delvis kännas långrandig för mig som inte gilla att långtrska på plattan, ska väl påpekas), men man kan gena (ledlöst) lite sydöst om Spiterhöe och ansluta till den sydligare led-grenen som går förbi Veopallan. Den är fin så man kan följa den direkt mot Glitterheim, men har man tiden, orken och vädret med sig, så kan man "backa" lite västerut och ta den övre leden Spitertulen - Glitterheim via toppen på Glittertinden. Vackert vid bra sikt.

Glitterheim - Gjendesheim känns efter det mest som en transportsträcka, men man kan som sagt gå via Russvatnet och ta båten från Memurubu.
 
Håller med Joanna, Besseggen är värd att se trots mycket folk och det blir ju bara en del av sträckan. Gick där själv förra sommaren trots att jag är en utpräglad ödemarksvandrare men störde mig inte nämnvärt på att rutten är populär. Utsikten är ju makalös in mot Jotunheim.
 
Jag har också planer på att besöka Jotunheimen och åker dit om ca 1 och ½ vecka. Jag tänker gå ett varv och vill besöka både Galdöpiggen och Glittertind. Det finns en gammal svensk hemsida om att vandra i Jotunheimen. Hur gammal vet jag inte. Men där finns ganska mycket information om vilka leder det finns i området och sånt. Här är länken dit.
 
Jag har visserligen varit i krokarna ett antal gånger, men alltid i slutet på vad norrmänen tycker är säsong (bussar/båtar slutar gå och bemannade stugor stänga redan kring månadsskiftet augusti/september...). Då var det inte mycket folk, och utanför lederna mötte jag inga alls. Men med eget tält och bara små avvikelser från lederna tror jag det går att få det lugnt även mitt i sommaren.

Finns mycket fint i krokarna, min favorit är nog Urdadalen. Har ni ont om tid kan ni ta båten till Gjendebu och starta där direkt (eller avsluta så åt andra hållet, såklart). Uppe på Memurutunga är det också fint överallt. Toppa Surtningssue om ni har bra sikt, det är fina milsvida utsikter åt alla håll. Sträckan Gjendesheim - Glitterheim kan kännas lite långrandig och ospännande, men man kan ta båten till Memurubu och gå längs Russvatnet i stället (antar att ni INTE vill gå uppe på Besseggen, där var fullt med folk även i september, men visst är det värt om man inte varit där förr).

Från Russvatnet kan man gena (ledlöst men enkelt) längs Övre Russglopet till lilla fina sjön Hesttjönne - perfekt baslägersplats om man vill toppa Surtningssue.

Visdalen när man kommit ur Urdadalen kan delvis kännas långrandig för mig som inte gilla att långtrska på plattan, ska väl påpekas), men man kan gena (ledlöst) lite sydöst om Spiterhöe och ansluta till den sydligare led-grenen som går förbi Veopallan. Den är fin så man kan följa den direkt mot Glitterheim, men har man tiden, orken och vädret med sig, så kan man "backa" lite västerut och ta den övre leden Spitertulen - Glitterheim via toppen på Glittertinden. Vackert vid bra sikt.

Glitterheim - Gjendesheim känns efter det mest som en transportsträcka, men man kan som sagt gå via Russvatnet och ta båten från Memurubu.
Gött, nu har jag ju en hel del att kolla på. Jag har spanat in Urdadalen. Ur betyder ju sten typ.. är det mycket blockterräng där? Det kan man förstås inte undvika i fjällen men jag ska försöka gå en tur som är lite mindre stenig än mina vanliga.

Russvatnet har jag kollat på också, ser jättefint ut.

Håller med Joanna, Besseggen är värd att se trots mycket folk och det blir ju bara en del av sträckan. Gick där själv förra sommaren trots att jag är en utpräglad ödemarksvandrare men störde mig inte nämnvärt på att rutten är populär. Utsikten är ju makalös in mot Jotunheim.

Jag går gärna Besseggen en dag men det verkar inte så kul med den hunden jag har nu. Hon är snäll, på insidan, men jag är inte säker på att jag skulle njuta av utsikten.

Jag har också planer på att besöka Jotunheimen och åker dit om ca 1 och ½ vecka. Jag tänker gå ett varv och vill besöka både Galdöpiggen och Glittertind. Det finns en gammal svensk hemsida om att vandra i Jotunheimen. Hur gammal vet jag inte. Men där finns ganska mycket information om vilka leder det finns i området och sånt. Här är länken dit.
Grym länk, verkligen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
ElSegis Övernattning nära Låkkatjåkka Fjällvandring 3
gusfallca Hyra stuga nära Muddus Fjällvandring 2
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Chrillek Fjällvyer nära Boden? Fjällvandring 6
IsbM Lägerplats nära trolltunga Fjällvandring 0
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
MirjamW Tips på stugvandring nära Bergen? Fjällvandring 0
saraabeiramar Vandring nära Bergen i oktober Fjällvandring 0
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
coolmanq Parkering vid Leirungsbuin (nära Gjendesheim)? Fjällvandring 1
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
Grynet_Molvin Folktomt och "nära"? Fjällvandring 12
skogsvakt Höstvandring nära gbg Fjällvandring 0
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
Bomullsmannen Nära avfärd! Fjällvandring 7
anders jensen Var får bilen stå nära Storulvån / Sylarna? Fjällvandring 10
TreeWalker Stuga nära jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
lella Var kortvandra nära Mo i Rana? Fjällvandring 4
maron Norgetur nära Karlstad Fjällvandring 0
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
djupsim Vandring nära Skara Fjällvandring 0
ansjoblo Kängorna för nära elden... Fjällvandring 5
e94_lhe Vandring nära Umeå? Fjällvandring 3
grodanbolle Rulldalen nära Anaris? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.