Turmat i Svenske matbutikker?

Skal på enm lengre vandring fra norge og over i sverige (lapponia). For å spare vekt de første fem dagene, har vi avtalt å få proviant fraktet med helikopter til Kutjaure (dag 6). Vi har avtalt å sende over en handleliste så handler de inn maten for oss. Problemet vårt er at det blir litt vanskelig å sitte her i norge å planlegge svenskehandel av turmat for 15dager, vi aner jo ikke hva de svenske matbutikkene har å by på?

Håper dere kan hjelpe oss. Trenger mat for 15 dager, hvor lav vekt er det vesentligste. Hva bør vi kjøpe og hva er å få tak i?

I norra Sverige är nog utbudet lika begränsat som i Norge! Annars skulle jag välja bulgur, couscous, pasta och olika pulver-soppor/såser. Bland det frystorkade så brukar märket "Blå band" vara vanligast, i vanliga mataffärer hittar man inte så mycket frystorkad mat, men Blå bands vegetariska färssås brukar finns, ibland bland hälsokosten och specialmaten.

Kommer dom att handla maten i Ritsem eller Kvikkjokk är utbudet mycket begränsat. Om dom åker till Jokkmokk eller Gällivare och handlar finns det lite mer.
Några tips:

Frystorkad portionsförpackad mat, Blå band eller något annat märke, brukar finnas i 5-10 olika rätter.
Varma koppen, pulversoppa att blanda i varmt vatten, finns många olika smaker.
Knäckebröd, hårt bröd, ca 20 bröd i ett litet paket, 40 i stora.
Mjukost på tub, finns oftast med skinka eller räkor.
Kaviar på tub, (torskrom).

Sedan kan man köpa köttfärssås och köttbullar på konservburk, men det är tungt att bära, pasta till dom.

Själv skulle jag välja att skicka ett eget matpaket till helikopterfirman, men jag antar att det blir dyrt från norge.

/Ulf

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg