• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Turistskatt införs

Låter som en desperat åtgärd. Det är väl en sak som turistnäringen själva ska stå för.
Så man ska ha två prislistor likt andra "bananrepubliker" eller hur vill de att det ska fungera.

Mvh Glenn
 
Det

kan vara bra med en sådan lösning t ex för att finanansiera bussar mellan hotell och skidanläggningar för att minska biltrafiken på skidorter.
Sådana system finns i alpländer och fungerar bra där.

Thure
 
En frivillig avgift som företag skall samla in. Frågan är bara om kommunen ens får ta emot "gåvor"? Det kan också bli problem med mutlagstiftningen, eftersom det kan misstänkas att det förtag som samlar ihop mest frivilliga avgifter sakll få något i utbyte av kommunen.
 
kan vara bra med en sådan lösning t ex för att finanansiera bussar mellan hotell och skidanläggningar för att minska biltrafiken på skidorter.
Sådana system finns i alpländer och fungerar bra där.

Thure

Dessa bussar bör ju finansieras av hotellen och backarna, inte av korvmojen i andra änden av byn.

Att införa en frivillig avgift verkar vara att skapa en byråkrati och administration som kommer kosta pengar. En del kommer betala andra inte, ska det framgå av bokningsbekräftelser att denan avgift kommer dyka upp sen? hur isåfall? Hur ska företagen administrera det, är den momsbefriad?

Nä, verkar vara en krånglig väg att gå. Om företagarna nu anser att de behöver mer kommunal service eller annat, betala för det och ta ut det via vanliga priser.
 

avslutad210712

Gäst
Kommunen och/eller turistföretaget som har nytta av busstransporter, skyltar etc etc skall stå för avgiften. Varför skall jag som stannar till för en hamburgare måsta betala för något som jag inte utnyttjar? Och hur låter det vid korvkisoken:

- En hamburgare
- 61 kronor
- Ja men det står 60 på skylten
- Ja men jag hör att du är Kalixbo så du får betala 1 krona extra
- Varför det
- En frivillig turistavgift
- Frivillig tja då vill jag inte betala
- Den är obligatoriskt frivillig dvs du kan inte avstå från den
- Då får min kompis bredvid mig köpa en hamburgare för han bor på andra sidan vägen
- Ok 60 kronor blir det

Fast varför inte. Låg skatt är det viktigaste idag. Att man sen tar ut kostnaden i form av avgifter så det blir lika dyrt för användaren/konsumenten i slutänden är det ingen som talar högt om. Bara skattesatsen är låg så *L*.
 
Men hur vet de vem som är turist eller inte? Är man automatiskt turist om man köper ett liftkort eller hyr en stuga, eller måste man vara utsocknes också?
 
Det hela är ju egentligen enkelt, inför bonussystem.
I min lokala ICA-butik får jag en check värd 10% varje månad jag handlar för minst 1500 kr. Detta ger att turister antagligen inet får en check, och om de får det så är den ju giltig då de åkt hem.

Dvs generellt höga priser och sen rabatter till de som kommer ofta
Bonuscheckar
var 10:e gratis
mm mm

Christian