Öppen planering!
Hejsan,
På vintern gör man altid klokt i att ha en "öppen" planering, dvs man bestämmer sig inte i förväg exakt var man ska gå, utan låter väder och skidförhållanderna bestämma när man är på plats. Det finns ju hur mycket vackert som helst att se uppe i Kebnekaise fjällen! Man kan ju som föreslagits antingen gå någon rundtur uppe kring Abisko, eller ta sig in till exempelvis Abiskojaure stugorna och använda dom som basläger.
Men om man gärna vill gå hela vägen mellan Abisko och Nikkaluokta är det inte omöjligt det heller om förhållanderna är de rätta, dvs fint väder och bra skidföre. I busväder och lössnö är det om inte omöjligt så i alla fall bra nära!
Det jag hade gjort är att sikta in mig på att starta nere i Nikaluokta istället. Är vädret/skidförhållanderna inte de rätta kan man t.ex gå turen Nikka - Keb - Tarfala och sen tillbaka. Men om man antar att ni har lite flyt och åtminstone viss skidvana skulle jag börjat med att gå Nikkaluokta och upp till Vistasstugorna. Visst är det 30 km, så man bör ha skid/skoter - spår att åka i, men det tycker jag inte borde vara någon omöjlighet den tiden på året. Nu finns det garanterat många som tycker att 30 km är lite väl långt, men jag skulle vilja påstå att det är något som de flesta lätt klarar bara man slipper att spåra i djupsnö och/eller sträng kyla. Då man går i björkskog hela vägen är blåsigt väder inte något jättestort problem.
Och har man väl tagit sig upp till Vistas första dagen är det inte alltför stor utmaning att ta sig up till Abisko på 3-4 dagar.
Men jag vill bara påpeka att väderprognosen bör vara åtminstone hyffsat väder med lite nedebörd innan man ger sig på denna tur. Annars finns ju risken att man blir som fast i Vistas.
/ Stefan