Turer/kurser..?

hejsan svejsan!

Jag undrar lite smått hur stort utbudet är av anordnade turer eller ev kurser här i sverige, eller norge. någon som har erfarenhet av att gå på tur i en grupp med ledare, eller en ledarledd kurs..?

vi är två tjejer på 18 bast som är sugna på att gå nån kurs. 5-7 dagar vore lagomt.
vi är ju inte helt blå på turskidåkning, telemark o sånt. har gått stugtur och bivackat lite, emn vill ha mer kött på benen!

Hoppas på hjälp!!

Sara

turer

kolla med Svenska Turistföreningen o lokala Friluftfrämjandet (Igloturen rekomenders varmt). Ett skoj alternativ e o va med när de olika fjälledarutbildningarna har sina turer. Billiga o ambitiösa. Malung folkhögskola har sin examinationstur april-maj ;-)
Kanske svårt för er som går i skolan, men om ni inte vill ta ledigt måste ni boka lång tid i förväg.

SSF Vinterfjäll

Svenska Scoutförbundet genomför färdledarutbildning i tre steg, med bas vid fjällstugan på Mullfjället, Duved, Jämtland. Varje steg är 2+7 dagar lång och omfattar förkurs, förberedelser och kursvecka.

Steg I - vi introducerar dig för vinterfjället med bl.a. fjällsäkerhet, turteknik, snö- och lavinkunskap, samer, telemarksteknik, bivackering, meteorologi och mycket mer. Vi gör flera dagsturer samt en bivacktur på tre dagar.
Steg II - vi gör en flerdagararstur och introducerar fjälledarskap. Vi tillämpar de grundläggande kunskaper som introducerats på steg I och fördjupar dem.
Steg III - vi gör en veckolång tur med mycket färdledarinslag. Deltagarna planerar turen på egen hand, under överinseende av erfarna ledare.

Kurserna är designade för friluftserfarna scouter, men vi har även haft deltagare som inte varit scouter tidigare. Uttagning sker då efter samtal med kursledningen.

Mer info finns på kurshemsidan
http://www.ssf.oas.funcform.se/o.o.i.s/79

/Per Johansson, kursansvarig

tack o tack!

Är tacksam över de svar jag har fått. har kollat lite på en del kurser, och har hittat en iglookurs som ordnas i (tror iaf det var) friluftsfrämjandets regi. (eller STF)
nu undrar jag i alla fall om någon här har gått den kursen? rolig eller tråkig? innehållsrik? bra, erfarna ledare?
scoutkursen är nog bra, men lite för lång för oss, tror jag tyvärr.
kursen som lundhags hade verkar hyfsad, det fanns ju olika svårighetsgrader där. även här undrar jag om någon har erfarenhet av kursen (helst "rutinerad")???
hoppas någon vet!! =)

Sara

Re: SSF Vinterfjäll

PEPSI; sa:
Svenska Scoutförbundet genomför färdledarutbildning i tre steg, med bas vid fjällstugan på Mullfjället, Duved, Jämtland. Varje steg är 2+7 dagar lång och omfattar förkurs, förberedelser och kursvecka.

/Per Johansson, kursansvarig

Jovistt det låter ju jättebra, men nästa tillfälle är ju 2004!

/johan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg