Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Turbogröt
- Trådstartare Glennalf
- Start datum
Om du kör grynen (råg, havre med flera) i matberedaren så du får som ett fint grötmjöl behöver du bara hälla på varmt vatten så är det klart på 30sekunder. Riktig turbogröt alltså. Men jag misstänker du vill ha turbogröt i form av energi och inte hur snabbt du lagar till det? Själv använder jag parma minutris, mjölkpulver och gör lite risgrynsgröt på morgonen. Till det har jag kaffe, digestivekex.
Om orken tryter under dagen så drar jag fram en rune-kaka. Gott till kaffet också. Recept på runekaka har jag tagit härifrån utsidan.
Om orken tryter under dagen så drar jag fram en rune-kaka. Gott till kaffet också. Recept på runekaka har jag tagit härifrån utsidan.
Min turbogröt!!
Hej!
Här är receptet (1 person):
1,5 dl frukostvälling
3/4 dl havregryn
0,5 dl rågflingor
0,5 dl vetegroddar
Salt efter smak
1 msk torrmjölkpulver
2 msk torkad frukt i bitar
Blanda väl och häll i påse. Vid serveringstillfället: Häll ner grynblandningen i en rymlig kåsa, jag brukar ha en 5 dl-kåsa. Jag brukar fylla kåsan med 4/5 kokande vatten, men prova dig fram till önskad konsistens genom att ta lite mindre vatten från början. Blandningen sväller nämligen. Du låter den stå ett par minuter innan du äter och du behöver INTE koka. Visst, det blir lite gojsigare konsistens om du kokar, men vitsen med att ha i välling och mjölk är att man just ska slippa koka och på så sätt slippa undan en kladdig kastrull att diska
För den som vill läsa mer om friluftsmat och bl a ett "fjäll & food"-reportage från Kebnekaisefjällen, kan kolla här: http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=visapuff&oiid=3188
Lycka till och god tur!
//Petra
Hej!
Här är receptet (1 person):
1,5 dl frukostvälling
3/4 dl havregryn
0,5 dl rågflingor
0,5 dl vetegroddar
Salt efter smak
1 msk torrmjölkpulver
2 msk torkad frukt i bitar
Blanda väl och häll i påse. Vid serveringstillfället: Häll ner grynblandningen i en rymlig kåsa, jag brukar ha en 5 dl-kåsa. Jag brukar fylla kåsan med 4/5 kokande vatten, men prova dig fram till önskad konsistens genom att ta lite mindre vatten från början. Blandningen sväller nämligen. Du låter den stå ett par minuter innan du äter och du behöver INTE koka. Visst, det blir lite gojsigare konsistens om du kokar, men vitsen med att ha i välling och mjölk är att man just ska slippa koka och på så sätt slippa undan en kladdig kastrull att diska
För den som vill läsa mer om friluftsmat och bl a ett "fjäll & food"-reportage från Kebnekaisefjällen, kan kolla här: http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=visapuff&oiid=3188
Lycka till och god tur!
//Petra
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg