Hej igen.
Åsnes Mountain Race finns i två versioner. Den ena, med tillägget SKIN i namnet, har mycket riktigt en permanent stighud som är "nedsänkt" i belaget. Utan att ha testat den är min gissning att detta funkar mycket bättre än Åsnes klassiska lösning med korta stighudar som man fäster i ett par "slitsar" i belaget.
Den klassiska modellen har just denna lösning, dvs man kan välja själv att köra med valla, skate eller med lång/kort stighud. Självfallet kommer det bli mycket trevligare att köra skate om skidan är helt ren undertill och gärna vallad så man får bättre glid.
Vad det gäller längden är det som alltid en avvägning. Mina skidor är 210 cm eftersom jag ville ha lite bättre flyt i lössnö samt ett hårdare spann. Det bör dock påpekas att precis som på alla andra turskidor jag testat är spannet MYCKET mjukare än vad jag har på mina längskidor för klassisk skidåkning i maskindragna spår.
Min killgissning är att man medvetet valt mjukare spann för att få mer mångsidiga skidor. Om man till exempel söker sig bort från de maskindragna spårens värld och går helt ospårat uppe på fjället kommer skidan i princip alltid vara styvare/hårdare än snön. Det vill säga, hela vallazonen på skidan kommer hela tiden vara i kontakt med snö eftersom skidan sjunker ner i snön. Och då kommer ett styvare spann inte fungera som tänkt i alla fall.
Så till skillnad mot längdskidor för klassisk åkning är det betydligt svårare att gissa hur ett mjukare spann på en kortare skida påverkar upplevelsen. Min gissning är, precis som din, att skidan kommer vara klart trevligare när man kör skate. Sen kan man vara ganska säker på att bärigheten i lössnö kommer vara sämre. I övrigt får man nog bara svar genom att testa är jag rädd.
Men om jag antar att du tänkt behålla Madhus skidorna kan du ju satsa på ett par kortare lite mer skate optimerade Åsnes skidor
/ Stefan