Kvalite och kostnad
Hej,
Johan skrev: Haglöfs är jag misstänksam mot, deras säckar har inte samma finish som de hade för 15-20 år sedan. Kanske har jag fel, men jag tycker de tillhör b-laget nuförtiden.
Jag är inte heller helt övertygad om Haglövs kvalite men jag är också tveksam till de flesta tillverkares kvalite. Har erfarenhet av säckar och kläder från flertal av de 'bästa' tillverkarna. Jag skulle nog påstå att det förkommer måndags exemplar hos alla. Det gäller därför att nagelfara produkten man köper. Inga tillverkare eller produkter nämnda.
Personligen anser jag att man måsta ta hänsyn till priset
T. ex Haglöfs ramsäckar är cirka en tusenlapp billigare än de dyrare konkurrenterna.
Haglöfs priser:
Alaska, 90 l, grön, 2495:-.
Grönland, 90 l, grön, 2395:-.
Skarja, 60 l, svart eller grön, 1495:-
En annan tillsynes prisvärd ramsäck är Sacci G60 ca 2000:-
En stor ramsäck används av många högst en eller två veckor om året i de relativt civiliserade svenska markerna och den extra tusenlappen kan man köpa något annat för.
Livstidsgaranti svarar man då - normalt täcker den bara tillverknings och metrial fel. Produkten kanske slits ut lika fort i alla fall och på fjället spelar garantin ingen roll (DU eller NI måste kunna klara er utan eller laga produkten).
Summa sumarum: Säkerhet kan inte köpas för pengar.
MvH