Tung packning?

• Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
En liten undran angående hållbarheten på ryggsäckar vid tung packning. I den senaste Haglöfs-katalogen pratar man om sina "långtradare", Alaska och Grönland, för den som ska bära riktigt tung packning upp mot 25 kg! Jag anser inte 25 kg vara riktigt tung packning. Min stilla undran är om det är ungefär denna vikt som utgör normen när ryggsäckstillverkarna talar om ryggsäckar för "tung bärning" o.dyl? Jag vet att t ex Berghaus Vulcan är konstruerad för avsevärt tyngre laster, i varje fall modellen utan dragkedja i botten.

Pär

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Untitled

25kg är den max vikt som rekommenderas vid längre vandringar - tyngre packning bör du inte ha. Är det tung packning du skall bära så är det definitivt en ram-ryggsäck typ Haglöfs.

Alexander

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tungt

Jag har burit 35 kg en kort bit i min Climber 80, (Göran kropp hade väl mer?) Det är inte kul. Du kan bara gå på vägar och stigar, dessutom gör frammåtlutningen att du bara ser marken. För en 1 veckas vintertur med kamerautrustning kom jag upp i lite drygt 20. När ska du bära mer än 25?

johan-ru@algonet.se (J.R.)

Gäst
Tungt är relativt

Vad som är tung packning är omöjligt att säga definitivt. Jag tycker normalt att packning över 15 kilo är tungt men har en gång i tiden truckat runt med packningar på ca 40-45 kilo.

Då var det ramsäck som gällde (LK70 som har en mycket bra ram enligt min mening), men även med vissa softsäckar kan man som sagt bära tunga packningar.

När det gäller normer för säcker så tror jag att de märken som har bra rykte d.v.s. Berghaus, Bergans, Norröna m. fl., håller för tuffa tag. Samtliga märken används av expeditioner och militär (specialsäckar, som går att köpa på den civila marknaden) och pallar nog betydligt mer än 25 kilo.

Haglöfs är jag misstänksam mot, deras säckar har inte samma finish som de hade för 15-20 år sedan. Kanske har jag fel, men jag tycker de tillhör b-laget nuförtiden.

Om det finns någon norm för vad som är tungt vet jag inte, det är nog helt och hållet personligt betingat. Gå ett halvår med 15 kilo på ryggen och du kommer att tycka att en 30 kilos packning är helt ok!.

Med en bra säck är det viljan, den mänskliga kroppen och erfarenheten som sätter gränsen, inte säcken.

/J.

Magnus

Gäst
Kvalite och kostnad

Hej,

Johan skrev: Haglöfs är jag misstänksam mot, deras säckar har inte samma finish som de hade för 15-20 år sedan. Kanske har jag fel, men jag tycker de tillhör b-laget nuförtiden.

Jag är inte heller helt övertygad om Haglövs kvalite men jag är också tveksam till de flesta tillverkares kvalite. Har erfarenhet av säckar och kläder från flertal av de 'bästa' tillverkarna. Jag skulle nog påstå att det förkommer måndags exemplar hos alla. Det gäller därför att nagelfara produkten man köper. Inga tillverkare eller produkter nämnda.

Personligen anser jag att man måsta ta hänsyn till priset

T. ex Haglöfs ramsäckar är cirka en tusenlapp billigare än de dyrare konkurrenterna.
Haglöfs priser:
Alaska, 90 l, grön, 2495:-.
Grönland, 90 l, grön, 2395:-.
Skarja, 60 l, svart eller grön, 1495:-
En annan tillsynes prisvärd ramsäck är Sacci G60 ca 2000:-

En stor ramsäck används av många högst en eller två veckor om året i de relativt civiliserade svenska markerna och den extra tusenlappen kan man köpa något annat för.

Livstidsgaranti svarar man då - normalt täcker den bara tillverknings och metrial fel. Produkten kanske slits ut lika fort i alla fall och på fjället spelar garantin ingen roll (DU eller NI måste kunna klara er utan eller laga produkten).

Summa sumarum: Säkerhet kan inte köpas för pengar.

MvH

anders.villumsen@swipnet.se ()

Gäst
Norröna ramsäckar

Jag har burit packningar (under arbete i fjällen) över 40kg. Då fungerade min Norröna Beito ramsäck väldigt bra. Rekomenderas!!!

MVH
Anders Villumsen

SkogsNisse

Gäst
Haglöfs mot "allsvenskan"

Tja, b-lag kan disk.

Enligt min oberoende mening har detta svenska företag ryckt upp sig och presterar i år ett sortiment med bra bredd men även spetsprodukter. Vilken pryl beror till störst på vilket anv. omr!

Tungt kan ju i sammanhanget vara det man "brukar" bära alltså inte själva extremtopparna. Att under en hel tur gå med 25-30 kg är ju ganska knäckande i motluten.....

mvh SkogsNisse

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg