Har två pojkar som varit med ute o gått sen dom tog första steget.
Har försökt lära dom allt jag kan som dom klarar ut.
Barn lär sig riktigt lätt. Det som tar en annan flertalet gånger att få rätt på sätter dom efter bara någon enstaka gång.
Man måste ge dom utmaningar. Man blir lika förvånad varje gång dom klarar något nytt.
Största problemet är att få dom från A till B.
Jag och min sambo har skaffat fram flertalet extrakort att ha i skjortärmen som säkert någon kan utnyttja till era egna barn.
Normalt sett är det pinn och grenfritt på våra vandringar och promenader då det alltid slutar med gråt efter starwars fäktningar och liknande.
Men sen vid vissa tillfälle går vi ut med endast det som syfte att leka med pinnar. Tillverka egna stavar, pilbågar, svärd och pistoler. I detta väver man in att bygga kojor och lite enkla surrningar. På så vis lär dom sig konstruktion och hur man använder knivar och andra verktyg.
Dessa dagar är alltid jätte uppskattade och man får tillfälle att vara ute i naturen.
Alltid mycket mat med så man kan stanna o fika. Ett barn tar tre steg när man själv tar ett. Då går det mycket energi. Ett mätt barn är SJUKT! mycket lättare att ha med en ett med lågt blodsocker.
Russinstopp är leken som gör att jag alltid har russin lätt tillgängligt. När blodsockret sjunker och dom börjar tappa fokus lägger man ut några russin på en sten eller en stock och ropar russinstopp.
Då springer barnen runt o letar efter russinen. Därför läggs russinen längre fram längs med stigen så leder man dom framåt.
Att lära dom om ätliga växter och bär gör också turen intressantare. Dock bör det tilläggas att detta är bäst för barn som man kan lita på inte går o provar varje blad eller skott dom hittar på vägen.
Min erfarenhet ang tältning med barn är att börja med några gånger i trädgården så att dom känner sig säkra och också för att själv lära sig vad ens barn har behov av typ om sovsäcken är varm nog eller om liggunderlaget är bekvämt nog. efter det går man på tältning på en plats där bilen är nära så man kan avbryta om det behövs.
Efter detta är avklarat och man själv känner sig säker på att klara ut det så kan man ge sig ut på kortare vandring med utflykt.
Jag tror det viktigaste är att man låter barnen sätta tempo och mål. Tror det finns lika många sätt som det finns barn. Har man själv kul så har barnen kul.
Något jag kom på nu när man prata tältning är att alltid ha med en mössa. Även om det är mitt i sommaren. Börjar barnet frysa mitt i natten så fungerar nästan alltid en mössa.
Hoppas någon kan använda sig av tipsen.