Tuff vintervandringsled?

Hej vandringsfolk i Sverige,
Jag letar efter information om vandringsleder i Skane och ovriga Sverige som ar lite tuffare (langa uppforsbackar, fina vyer fran toppen, lite klattring/scrambling over stenar/klippor).
Jag vandrar en hel del i Australien (mest vintertid med temperatur ned till minus 5) och besoker Sverige senare i ar och letar efter lite svarare leder runt om i Skane/Sverige att gora som dagsutflykt eller 2-3 dagars turer. Ngn som har ngr tips?
 
Vill du ha lite tuffa backar med scrambling kan Kullaberg erbjuda en del.. Eventuellt även områden på Söderåsen, ex. Klöva hallar.
 
Hej vandringsfolk i Sverige,
Jag letar efter information om vandringsleder i Skane och ovriga Sverige som ar lite tuffare (langa uppforsbackar, fina vyer fran toppen, lite klattring/scrambling over stenar/klippor).
Jag vandrar en hel del i Australien (mest vintertid med temperatur ned till minus 5) och besoker Sverige senare i ar och letar efter lite svarare leder runt om i Skane/Sverige att gora som dagsutflykt eller 2-3 dagars turer. Ngn som har ngr tips?

Kullaberg som skrevs i förra inlägget.
Även på andra sidan bukten vid Hovshallar finns lite ansträngande vandringspartier (Skåneleden)
Ett väldigt fint område är ravinen vid Skäralid och Kopparhatten (Skåneleden)
Överlag om man vill ha det kuperat så finns det mer av den varan om man söker sig bort från skåne....
 
Tack sa mycket for era svar!

Ngn som har erfarenhet eller tips om delar av Kungsleden ar genomforbart under vintertid (med/utan snoskor)?
Vissa fjallstugor ar oppna aret runt men de flesta stugor ar stangda under dec/jan vad jag har last pa natet ... ngn som har vandrat Kungsleden eller delar av den under vintern?
 
Vinter i Sverige så är det ju skidor som gäller. Mest skidovana turister som går på snöskor runt fjällstationerna. Hörde att det kommit knädjupt med snö i något pass redan för två veckor sedan när jag var i Abisko så du kan inte räkna med att vandra Kungsleden till fots, alt. blir det både kort och jobbigt. När tänkte du ge dig på detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9

Liknande trådar