tips angående tubkikare
Det är inte lätt att välja tubkikare och den optimala tubkikaren för alla förhållanden finns tyvärr inte än…
Några viktiga faktorer att tänka på är följande:
Optisk kvalitet
Vikt
Robusthet/vattentäthet
Ljusstyrka
Förstoring/Synfält
Hantering (typ av fokusering)
Stativ/videohuvud
Optisk kvalitet
Är man seriös fågelskådare t ex så bör man ha ED-glas i tubkikaren (kallas även HD, APO eller fluorit). ED-glaset gör att färger återges bättre och skärpan blir också bättre, inte minst på långa avstånd och i ”dålig” luft. Om man som jag fotograferar genom tubkikaren (med digitalkamera) så märks stor skillnad på ED jämfört med icke-ED (ED-glaset reducerar vad man brukar kalla kromatisk aberation till ett minimum, alltså fenomenet att ljus av olika färg bryts olika i vanligt glas).
Å andra sidan så var det ganska nyligen jag köpte ED-tub och innan dess har jag skådat fågel i 20 år utan ED-glas i tuben och det har gått bra…=)
Är man nybörjare behöver man definitivt inte börja med en tub med ED-glas….om man inte har ovanligt gott om pengar förståss…
Vikt
Vikten är viktig! Om man tänk förflytta sig mycket med tubkikaren måste den vara lätt och smidig. Står man däremot på ett ställe och skådar sträckande fåglar…så är det viktigare att man har ett stabilt stativ som tål kraftig vind…har man tänk packa ner kikaren i ryggsäcken är det viktigt att den inte tar för stor plats. 80 mm frontlins ger oftast blir oftast längre, otympligare och tyngre.
Robusthet/vattentäthet
Kikare SKALL vara vattentät! Då slipper man oroa sig för att kikaren skall gå sönder av det skälet…
Kikarens konstruktion skall vara stabil och den skall tåla att man använder den.…här får man ofta vad man betalar för…enklare kikare är ofta lite veka och tål inte vatten….det finns kikare i komposit/plast…jag skulle inte välja en sån…kikaren skall ju hänga med länge….och kanske vill man kunna sälja den om man någon gång tänker byta upp sig….
Ljusstyrka
Ljusstyrka är viktigt, men en 80 mm frontlins är inte säkert bättre än en med 60 mm…ju större linsdiameter ju mer ”brus” kan uppstå pga glasets kvalitet…vilket kan leda till oskärpa…skall du köpa en tub med 80 mm frontlins vill det till att det är en kikare av mycket god kvalitet.
Ljusstyrkan i en god 60 mm tub räcker i 95 fall av 100. Det är min egen erfarenhet. Och det går inte att jämföra dagens bästa tubkikare i 60 mm klassen med en kowa ts-1 från 80-talet…kvalitetsskillnaden är betydande.
På senare tid har det dykt upp allt fler bra kikare med 60-65 mm frontlins (tidigare var trenden att frontlinserna blev större och större). Nikon, Svarowski bl a och Leica kommer med en ny 63 mm tub i höst.
Skådar du mycket sträck under sen höst och vinter och på långa avstånd t ex havsfågelskådning med 60x okular eller zoom så bör du nog köpa en med 80 mm frontlins. Men så här års är det onödigt att släpa runt på en 80 mm tub om man inte gillar att bära tunga saker förståss…
Förstoring/synfält
Ett okular med fast förstoring ger oftast större synfält och högre ljusstyrka jämfört med ett med varierbar förstoring (zoom).
Ju högre förstoring ju mindre synfält och lägre ljusstyrka lyder de optiska lagarna.
Ett okular med 25-30x förstoring brukar vara lagom för de flesta behov. Se till att okularet är av vidvinkeltyp. Det största problemet med att skåda med tub är ofta att hitta fågeln och att följa den (beroende på litet synfält). Vissa föredrar att ha en zoom med 20-60x av god kvalitet. (Svarowski har en bra zoom, Leicas är helt ok, och även Nikon har en som är bra).
Hantering/fokusering
Det finns olika lösningar på hur man ställer in skärpan hos tubkikare. Vissa har ”midjefokusering” typ kameraobjektiv som man rattar med hela handen (svarowski, nikon) medan vissa har en ratt som sitter uppe på tubkikaren (leica, kowa, optolyth) som man får hantera med pekfingret. Vad man föredrar är en smaksak men den förstnämnda kan vara lättare att hantera med vantar på. En annan viktig faktor är snabbheten i fokuseringen…det bör gå snabbt att ställa om från närskådning till långt bort skådning.
Stativ
Det är mycket viktigt med ett stabilt stativ. Bäst är kolfiberstativ eftersom de är både lätta och stabila, men de är dyra. Det är också viktigt att du har ett videohuvud till stativet som du trivs med. Här är det också så att smaken är som baken….själv har jag testat fyra olika stativ innan jag till slut blev nöjd…det blev kolfiber och ett relativt lätt Slik Master Classic videohuvud, där man låser både vertikal och horisontell panorering med genom att vrida handtaget.
En av dom bättre siterna med kikartest finns här:
http://www.betterviewdesired.com/BVD701/index.html