Trolling i Stockholms skärgård

Tjo. Har efter ett gäng år beslutat att ta upp mitt fiskeintresse igen. Köpte en uppblåsbar kajak som har spöhållare för trolling. Kommer i första hand vara i och kring Stockholms skärgård. Är det fritt att trollingfiska där eller måste man har något kort? Läst om TDA-kortet men som jag förstår det är det bara vissa områden det gäller. Hur är det i övriga skärgården? Furusundsleden och kring den är kanske mest aktuellt.

Tar gärna även emot tips på insjöar i Uppland där trolling är ok. Inga problem om de kräver fiskekort. Bara just trolling är ok.

Kajaken i fråga är en Greatwhite Fiskekajak 330 med en 55lbs trollingmotor
 
Det är ju en jungel för att försöka förstå alla fiskeregler. Om jag fattat rätt så är ett fiskespö tillåtet överallt. Båt med elmotor och flera spön är trolling, då måsta man ha TDA-kortet, och man får bara fiska i dom utmärkta områdena. ?

Edit. Blev omedelbart osäker ... Kanske ok på allmänt vatten, dvs långt från öar & land ??
 
Senast ändrad:
Hittade följande i länsstyrelsens "Fiskeguide" som kan laddas ned från hemsidan https://www.lansstyrelsen.se/stockh...ikationer/2017/fiskeguide-stockholms-lan.html

"Trolling, dragrodd och angelfiske
Angel och dragrodd ingår i många insjöfiskekort. På Mälaren och i skärgården finns dessutom vatten inkluderade i TDA-kortet som säljs genom www.ifiske. se. Kortet medger fiske på ca 25.000 ha enskilt vatten. Upplysningar om TDA-kortet lämnas av Stockholms stads fiskevård. På allmänt vatten och på Mälarens s.k. enskilda frivatten är TDA-fiskemetoderna i viss omfattning fria. Se kartor och regler.
Det är speciellt trolling efter stor lax (10-25 kg), flera sjömil ut från kusten som utvecklat material och metoder. Det är dock många timmars trolling som ligger bakom varje fångad lax. Göstrolling i Mälaren däremot kan ge mycket stora fångster. Var noga med sjösäkerheten! Se till att du får en andra chans.
"

I fiskeguiden finns kartor över enskilt och allmänt vatten. Sedan finns minimi och maxmått på de olika fiskarterna fredningstider etc som också är specificerat.

Lycka till.

TDA-kortet presenteras på https://www.ifiske.se/fiske-tda-kortet-i-stockholms-skargard-malaren-m-fl-vatten.htm

Thure
 

Liknande trådar