motor, alls icke
Nix, vi ror vår gamla forsbåt med (sviktande) armkraft. Elmotor kan jag tänka mig fungerar, men trixet med att ro är att spinnaren då går så där smarrigt ojämnt fort.
Med den hastighet vi håller så går mepps 1:an på max 1,30 m djup, allt beroende på linlängd. Ofta ligger den kring eller strax över metern, och det är där vi fångar vår harr. I andra (djupare, klarare) vatten går harren säkert också att dra upp från djupet på samma vis + bly.
Bäst är det om ytan är lite krusad av vind och grå, de är mindre skygga då.
Och vad avser med vilken utrustning man bör dra sin harr så är min enda åsikt att nät, mjärden och uppåt (dynamit) är inget jag skulle bruka, och är det ont om fisk så ogillar jag generellt bruket därav. Användandet av små spinnare på harr är egentligen roligast i strömt vatten, gärna mindre och igenväxta åar där flugspöet icke göre sig besvär. Genom tiderna har det skrivits så mycket tjafs om att harren bara tar fluga, my ass!
Men, flugspöet åker förstås fram om jag inte klarar mig med spinnspöet, särskilt på spegelblankt, eller om jag bara har långtråkigt. Om man ändå inte får någon fisk så är flugfisket ett roligare sätt att inte heller få någon fisk.
/A.