Trött i armarna

Efter att ha cyklat ett par år har jag för den här säsongen bestämt mig att utveckla min teknik litegrann. Bytt ut de gamla clipsen mot SPD-pedaler, ställt in sadeln för att få en sån optimal position som är möjligt och köpt lite ny kringutrustning. Mitt fokus har legat på att effektivisera och förbättra tramptekniken så jag får ut max under turerna fast där kanske andra saker fått lidit.

T.ex. smärtar ryggen men jag hoppas att det försvinner allteftersom man cyklar mer, men något som jag dragits med i flera år är att jag blir trött i armarna. Efter att ha satt mig in i teori om cykling så poängteras det att blir man trött i armarna slösar kroppen energi på fel sak och att man skall försöka vara så avslappnad som det går i överkroppen.

Antag att man måste hålla sig uppe när man greppar nedre delen av bockstyret men då man mest kör det klassiska greppet bakom bromshandtagen vad ska jag ändra på då? Handlar det om att minska avståndet från sadel till styre eller ska jag höja styret?
 
rätt hoj?

Många cyklar leveras kvadratiska dvs vevlagercentrum-sadelrörets överkant = avståndet styre - sadelrör.
Du kanske skulle behöva ha ditt styre 5 eller fler centimeter längre bak, vad vet jag. Tyvärr har jag inte sett dig cykla, än mindre vet jag dina kroppsmått.
Men hos en riktig racerhandlare kan du få hjälp, gå och provmät hur en skräddarsydd racer skulle se ut. Det brukar skilja sig en hel del... Glöm inte papper och penna samt kerditkortet om du hittar något riktigt bra.
//J
 
Håller helt med ovanst, de förutsättningar cykeln ger för sittställningen är A och O. Tänk också på hur du praktiserar sittställningen. Sitter du t.ex. med raka armar? Då blir det stötigt och tröttande. Lätt böjda armar och den största delen av kroppstyngden på rumpan är modellen (tycker jag i alla fall).

Rakade ben: ja; raka armar: nej!
 
Efter att ha cyklat ett par år ..T.ex. smärtar ryggen .. blir trött i armarna. ...då man mest kör det klassiska greppet bakom bromshandtagen vad ska jag ändra på då?

Hur högt har du styret? Om styrets överdel är i höjd med sadeln eller bara något under så är första tipset att byta till en kortare styrstam.

..blir man trött i armarna slösar kroppen energi på fel sak och att man skall försöka vara så avslappnad som det går i överkroppen.

Antag att man måste hålla sig uppe ...
Det skall man "egentligen" inte behöva göra i någon större utsträckning. Den hopkrupna framåtböjda landsvägspositionen fyller egentligen 2 syften:
1) med överkroppen lutad framåt får man en bra motvikt till kraftiga tramptag. Det är alltså inte främst armarna som skall bära upp överkroppen, utan kraften från trampandet förmedlat via bålen.
2) luftmotståndet minskar naturligtvis också.

Andra tipset är att skjuta sadeln bakåt OCH byta till en kortare styrstam. Det gör också att du behöver jobba mindre med ryggen/armarna för att hålla överkroppen uppe.

Tredje tipset är förstås att träna hårdare ;-)

De enda cyklister som egentligen "får" åka med vikt på armarna är triatleter och TT-cyklister. I aerodynamikens intresse så har de en lägre, mer utsträckt position där de t.o.m vilar armbågarna på styret. Men för att det skall funka fullt ut krävs att sadeln sitter längre fram än vad den gör på en vanlig landsvägshoj bl.a.
 
Bettan:

racerfe9.jpg


Börjar tro att det helt enkelt är dags för ny cykel kanske ramen som inte tillåtet mig nån vidare ergonomi.
 
Av sadelns höjd-/längsinställning att döma, så är cykeln för stor för dig!

Eller så sitter du fruktansvärt ihopkrupen när du cyklar...
 
lol

Sadeln har blivit höjd en liten bit sen den bilden togs men klart är ju att ramen inte är optimal. Alltid stört mig på att ja inte kunnat få ner styret lägre. Finns det styrfästen som pekar nedåt som någon slags lösning? Blir ändå ca 250 mil om året.
 
Cykeln skulle (mellan tummen och pekfingret om man kollar på styrrörets längd) kunna passa mig, jag är 196 cm, hur stor är du?

Styrstam med kraftigare vinkel neråt finns, men jag tror inte att det ger tillräckligt. Sen sitter du förmodligen för långt fram (i förhålllande till vevpartiet.

Kan du inte sälja hojen och köpa en annan?
 
Börjar tro att det helt enkelt är dags för ny cykel kanske ramen som inte tillåtet mig nån vidare ergonomi.

Ser det ut sådär så förstår jag att du blir trött och får ont, ramen är rejält för stor för dig. Prova att byta till en styrstam med så kort utstick framåt som möjligt, helst en sån med nollutstick som brukar sitta på standardcyklar. Skjut sen sadeln bakåt några cm också.

Om du mest kör med händerna uppe på kåporna men vill ha styret lägre så finns det en lösning som funkar på den ramen, och det är att skaffa ett bullhornstyre med drop.
Du tappar visserligen den lägsta positionen nere i böjen, men du får ett lägre grepp där du kör mest. På köpet så får du bromsarna i en mer lättarbetad position från det greppet.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg