tröstlista

Hmm, det som verkligen gört det till en tröstlista är att det ju ingalunda är en ultratung packning.

Det är inte kilovis med bra-att-ha eller specialprylar utan bara... lite tyngre än nödvändigt på alla punkter. Påminner mycket om min första fjällpackning.

(Rättelse, min andra. Den första var verkligen ultratung...)

Trots att karlen utvärderat sitt bärande, har jag inte sett någon ny lista av honom. Trots allt lämnade han ca 5 kg hemma och insåg att han med samma grejor kunde lämnat ytterligare 1 kilo till hemma.
Se f ö tråden om exceldokument...
//J

Han hade fyra kilo kläder på sig, normalt, verkar det ...

Jag hittade en länk till denna lista på ett danskt forum; administratören tyckte det
var den bästa lista hon sett - hon måtte då ha menat uppställningen snarare än innehållet.

I samma tråd citerades min lista från en tiodagarstur i Jotunheimen 2002; då bar jag tydligen
18 kg och olyckligtvis beskrevs detta som en uges tur i Jotunheimen, även om
det senare framgick att jag hade mat för tio dagar ...

Det betonades att jag (då 58 år)
var en ældre herre, der derfor interesserer sig meget for at ikke bære for meget.

Jisses vad man bar på på den tiden. Gas: 6*0.5 kg = 3 kg - det var de avlånga tuberna
till mitt Rando 360 och jag gissar att 5 gick åt. Köket vägde, med sked och tändare
(och förpackning som samtidigt var två kärl) , 6 hg. Idag väger hela min köksutrustning
inklusive bränsle, kanske 1.1 kg.

Nå, det finns ju andra värden:

for langt de fleste (inkl.mig selv) drejer friluftslivet sig ikke bare om at leve primitivt (eller overleve....!) Det handler så sandelig også om at ha' det dejligt, nyde en god bog samt rødvinen fra rygsækken, siddende i therm-a-rest-stolen, godt afslappet og tilbagelænet,...efter man lige har efterset grejet og fået snakket lidt grej-lir med turkammerater/andre vandrere!

URLen är så lång att jag inte vet om jag klarar att kopiera den,
men den som vill läsa hela tråden kan googla på
"peter hackman"+uge - jag tror många kommer att känna igen sig från diskussionerna
på Utsidan!

Eller från min hemsida (det där om åsnans fysik och intellekt),
apropå en packning på så där 35 kg:

Ja det var så sandelig en liste der vil noget, jeg får helt sved på panden.
Det er nu sjovt at se hvor forskelligt vi hver i sær vælger og prioritere. Nu går jeg selv mest langdistance vandring, og prøver efter bedste evne at holde mig på en 8 - 10 kg. Så tanken om at skulle afsted med 35-40 kg lyder altså af meget. Jeg tror jeg ville overveje at anskaffe mig at æsel, inden jeg for alvor selv blev til et pakæsel.

Vad är vitsen?

När jag läser den här tråden är det inte utan att jag undrar vad var meningen med ursprungsinlägget?

Skall man skratta åt packlistan för att grejerna är tunga?

Blir min egen ryggsäcks lättare för att någon annans är tyngre?

Som någon sa så påminde listan om hans egen förstagångsvandring, jag vet inte - det kanske var första turen för killen?

Eller är det dom fruktade TUNGPACKARNA som slagit till? *ler*

Uffe

Värst vad en del ska ha deklarationer och bruksanvisningar till allting.
Kanske en ägnslan för att på något sätt bli lurad?

Fråga aldrig efter mening, avsikt, vits, etc, läs, reagera, ignorera, associera, kommentera.
Den relevanta frågan kunde vara
orsaken , men vänta dig inget svar på den frågan heller. Värdet finns i bidragen.
De andra bidragen var bättre.

Jag snubblade över denna lista och tyckte väl bara den var ett bra exempel på hur det kan skena iväg om man inte tänker efter eller för tillfället
känner moitv att begränsa sig på ett eller annat sätt (som jag brukar påpeka, en del av de viktigaste motiven att packa lätt ligger i framtiden). När man sett ett par sådana listor förstår man också att detta med veckopackningar på 25 kg (utan specialutrustning, t ex för fiske!) inte på något sätt är en myt.

Sen fann jag hela tråden fascinerande i att nästan allt som dyker upp på Utsidan avseende packningens vikt fanns med. Diskussionen (om det nu är någon sådan) är universell.
En del vill läsa böcker (i en "Thermareststol") och dricka rödvin på fjället, andra
lägger vikten vid själva vandrandet.

En del vill läsa böcker (i en "Thermareststol") och dricka rödvin på fjället, andra
lägger vikten vid själva vandrandet.

Jag brukar vara fullt upptagen med att se mig omkring och på sin höjd fotografera lite grand, när jag är i fjällen, så att ta med vardagsrummet (stol, vin, bok) skulle nog bara göra mig stressad över att hinna med allt dejligt.

bah.. målet måste vara lätt packning, sen hur nära man träffar är en annan sak.. till och med under GU på FJS siktade vi på så lätt packning så möjligt även om det landade på horribla vikter långt över vad folk här pratar om tung packning, men målet var hela tiden att bära så lätt så möjligt, det finns inget självändamål i tung packning. genom att kapa tandborsten, skippa toapapper och borra knäskålarna så kan man pressa ner en Amarone della Valpolicella Il Fornetto i en gammal lådvinspåse..

Hear hear...

bah.. målet måste vara lätt packning, sen hur nära man träffar är en annan sak.. till och med under GU på FJS siktade vi på så lätt packning så möjligt .

...Äntligen..:) :) :) .trodde ett tag jag var ensam om denna erfarenhet från lumpigheterna...packlistorna vi hade står sig bra i vilket UL-forum som helst, bortsett från att prylarna inte var de lättaste...att det sedan tillkom diverse metallföremål och annat militärt otyg som gör att packningen ändå blev för tung för att vara bekväm är en annan sak...

//J

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg