Trögt med mycket kartdata i 60 CSx?

Sitter och laddar GPS'er med Friluftskartan Pro, och undrar om det är någon nackdel att tanka över hela kartan om jag har tillräckligt med minne i Gps'en? Blir karthanteringen trögare under användning då?

(fick ett kort 'nej' till svar från Garmins support, men det lät inte helt övertygande)

/Per

mikr; sa:
Mera viktigt att du bara visar en karta i taget, stäng av dom andra, när du visar topo-kartan.

Har en Garmin Legend Cx och laddat in Friluftskartan pro. Antar att ovanstående gäller även till den modellen, undrar dock varför det är viktigt att stänga av de andra kartorna.

....eller är det bättre att ha dom olika kartorna på olika minneskort (om man nu har en GPS som har minneskort)

Detaljerna i kartan

Jag skulle gissa att det är detaljnivån i kartan som gör att det går fortare eller trögre att hantera. I min Quest så får jag ställa ner detaljnivån för FriPro för att kunna panorera snabbare när jag är utzoomad.
CityNavigator har färre detaljer och man kan ha större utzoomning utan att det påverkar prestanda lika mycket.
(Map setup)

Knöligt stå ute i blåsten på ett öppet fält o pilla med små kort, har två minneskort, men vill inte hålla på att byta.

Om man INTE stänger av kartor man inte använder, så känner jag att det blir trögt.

Nu menar jag att man ska stänga av TOPO när man använder vägkartan. Man behöver alltså inte stänga av områden där man inte befinner sig, utan olika kartor som ligger ovanpå varandra.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg