Tröga växelvajrar?

hej
har ni något bra tipps på hur man får fart på växelvajern när det är kallt går det otroligt trögt har 7 växlat, provat med tunn olja dåligt resultat har shimano för litet spel mellan vajer och hölje??
 
igs; sa:
har shimano för litet spel mellan vajer och hölje??

Inte alls! Växelvajrar är förbrukningsvaror, vilka ska bytas årligen. De kan visserligen smörjas med teflon el annan syntetisk olja: det kan ge tillfällig lindring om de är tröga men medför oftast att de blir ännu trögare på sikt eftersom smuts fastnar i oljan och beckar igen kablarna.

Kablar är inte särskilt dyra. Bäst är XTR men även mindre dyra Shimano set fungerar utmärkt. Det förekommer även en del verkligt exklusiva kablar med Goretexinkapsling etc. För egen del har jag aldrig trott att de är värda pengarna.

Per
 
Välj rostfria vajrar

ipg289h; sa:
igs; sa:
har shimano för litet spel mellan vajer och hölje??

Inte alls! Växelvajrar är förbrukningsvaror, vilka ska bytas årligen. De kan visserligen smörjas med teflon el annan syntetisk olja: det kan ge tillfällig lindring om de är tröga men medför oftast att de blir ännu trögare på sikt eftersom smuts fastnar i oljan och beckar igen kablarna.

Kablar är inte särskilt dyra. Bäst är XTR men även mindre dyra Shimano set fungerar utmärkt. Det förekommer även en del verkligt exklusiva kablar med Goretexinkapsling etc. För egen del har jag aldrig trott att de är värda pengarna.

Per

Instämmer med Per! Det enda som behöver tillläggas är att undvik de biligaste vajrarna, som får större friktion mellan vajer och hölje. Se alltid till att byta både vajer och hölje samtidigt!

/Niklas
 
Biltemas vajrar

igs; sa:
hej
har ni något bra tipps på hur man får fart på växelvajern när det är kallt går det otroligt trögt har 7 växlat, provat med tunn olja dåligt resultat har shimano för litet spel mellan vajer och hölje??


Kan rekomendera Biltemas växelvajrar med extra teflonhölje till en så billig penning att man utan vidare kan byta varje år.
 
Goretexvajrar

Helt inkapslade från reglage till växel/broms. Funkar under alla årstider och i alla väderlekar. Sjukt bra. Mina är ett par tre år gamla och jag har aldrig haft nå problem med dem.
Kör på en Scott Team Racing och cyklar ca 6 timmar i veckan nu på vintern.


Martin
 
Bytte framväxelvajer

Kan ni hjälpa mig?

Jag bytte framväxelvajer (tror jag hade rätt sorts vajer liggande hemma), men när jag efteråt växlar (Shimano RapidShift, 3 lägen) händer det ingenting.

Min gissning är att jag måste ha gjort något fel uppe vid införandet av vajern i växelreglaget. Den reperationsbok jag har är inte så utförlig på just den delen. Och i Sheldon Browns sidor hittade jag inget relevant. Så kan ni hjälpa mig - ska nippeln haka i någonstans som jag kan ha missat? Jag bara förde in vajern och drog åt justerskruven. Och en annan sak - hur ska justerskruven sitta när vajern är ny - ganska långt ut så man kan skruva åt den efter hand?

Tackar på förhand.
 
Nä, för in kabeln, skruva på "locket", dra vajern, skruva fast i växeln, justera. Jag brukar se till att jag har (betydligt) mer att skruva ut (så att jag kan spänna vajern) än att skruva in (så att jag kan slacka vajern) justerskruven.

http://cycle.shimano-eu.com/media/c...riveSystem/SI-R740G_v2_m56577569830558855.pdf

Här är en översikt över Shimanos prylar (service instruktioner och sprängskisser)
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181175&bmUID=1133271557245

Tillräcklig grundspänning i vajern? Framväxeln har du inte flyttat på? Vajern rätt dragen?

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2005-11-29 kl 14:50]
 
igs; sa:
hej
har ni något bra tipps på hur man får fart på växelvajern när det är kallt går det otroligt trögt har 7 växlat, provat med tunn olja dåligt resultat har shimano för litet spel mellan vajer och hölje??

Är det Nexus växelnav du har? I så fall är det ofta smuts kring det ställe på navet där växelvajern sitter. Försök att göra rent där så kanske det funkar bättre.

Att byta vajer och hölje kan vara en god idé. Dra i så fall vajerhöljet så rakt som möjligt från styret och bak till navet dvs helst inte under vevlagret. Då undgår du risk för samling av fukt längst ned i böjen av vajerhöljet vilket kan orsaka rost.

Thure
 
Känn om wiren rör sig när du växlar med reglaget. Om den gör det ligger förmodligen nippeln rätt i sitt säte.

Det finns framväxlar som klarar både top pull och down pull. Det kan vara så att du dragit wiren fel nere vid växeln.

När jag monterar en framväxelwire skruvar jag in justerskruven nästan i botten. Kedjan placerar jag på minsta klingan och har reglaget i 1:an. Sedan bara sträcker jag wiren (inte spänna för kung och fosterland) och spänner till fästskruven på växeln.

Sedan brukar det räcka med att justera på justerskruven vid reglaget.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Locket?

Håkan K; sa:
Nä, för in kabeln, skruva på "locket", dra vajern, skruva fast i växeln, justera. Jag brukar se till att jag har (betydligt) mer att skruva ut (så att jag kan spänna vajern) än att skruva in (så att jag kan slacka vajern) justerskruven.

Tillräcklig grundspänning i vajern? Framväxeln har du inte flyttat på? Vajern rätt dragen?

/Håkan

Jag har nu tagit mig tid att kolla igen på detta.
Har fört in kabeln genom att ha framväxeln i läge 3 (enda sättet att få igenom vajerhuvudet) och dragit den genom ytterhålet i svarta höljet.
Sen har jag växlat ned till läge 1. Då syns en fördjupning i den vita plastrulle som snurrar runt därinne när man växlar, där verkar det logiskt att vajerhuvudet ska ligga.
Jag har dragit ned vajerhuvudet till fördjupningen. OK så långt?
Men nu till 'locket' du talar om. På Shimanos sida (tack för länkarna) skriver de 'Install the inner hole cover by turning it as shown in the illustration' - är det detta lock du talar om? Bilden är inte så tydlig, men den enda stjärnskruv jag ser går till ytterlocket ovanpå själva reglagen. Det är väl inte detta lock som avses? Har provat att skruva bort det men kan inte se att det har något som helst med vajerföringen att göra. Ett lock utanpå det yttre ytterhålet i svarta höljet där man drar igenom kabeln initialt vore logiskt, men något sådant finns inte på min växel.
När jag sedan drar åt vajern och provar att växla hoppar vajerhuvudet genast ur position och det händer ingenting.
Antingen gör jag något helfel eller så är framväxelreglaget utslitet (har gått ca 700 mil).

Vet inte om denna beskrivning blev begriplig.

Om någon har något tips blir jag jätteglad. Annars blir det väl cykelverkstaden nästa.

Tack, Eva
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg