Trimma sovsäcken, går det?

Filosoferar lite om någon har erfarenhet av att trimma sin sovsäck? Dvs att lägga in mera dun i den för att öka komf tempen!

Använder min Marmot Hydrogen Long som exempel:
Den har en dunvikt på 369g (850+fill power)och en komf på -1.
En Helium Long har en dunvikt på 625g (samma fillpower) och en komf på -9.
Bägge säckarna är uppbyggda på identiska sätt med sin box konstruktion.

Så..teoretiskt sett så bör det gå att med 256g dun, fördelat procentuellt över säcken att uppnå en högre komfort temperatur!

Simsalabim.....så blir min Hydrogen en Helium :)!...i teorin!

Men skulle det fungera, är det någon som har prövat?

//A
 
Har varit med om att delvis minska dunmängden i en sovsäck. Målet var att göra en -25 till -15. Efter en massa räknande stoppade vi in damsugarslangen i en baffel i taget och sög ut en slang med dun. Flyttade slangen till blåsänden i den gamla damsugaren och fyllde en plaståse med dunet, förslöt. Vägde denna och skrev upp vikten. Tejpade igen baffeln. Det var 15 bafflar och sexpersonerstälet som höll till i fick sen sugas rent på löst dun, innan vi vägde upp kompensationsdun för bafflarna och blåste i det, den gången sydde vi ihop hålen.
Resultatet blev ca det förväntade, han som bjöd på försökssäcken hävdade att vi gjort en bra -17,5 graders säck. Hans flickvän gillade inte att vi sytt i en tvåtusenkroners säck och han som ägde tältet hävdade att där fanns dun långt in på säsonen...Flickvännen sydde om lagningarna på ett förträffligt sätt och sovsäcken lever ännu såvitt jag vet. Det jag skulle göra om var att ha påsar av pertex för dunet som skall ut. Du som vill öka dunmängden bör ha en hink på vågen och fylla på lagom mängd dun för rätt baffel, suga upp det, glöm inte gasväven i slangslutet! Blåsa in det i baffeln, tejpa osv sen sy. Bara 1/2 arbetet mot vad vi hade. Tält på vardagsrumsgolvet rekommenderas starkt. Dun har en härlig förmåga att spridas.
Så köp ditt kvantum av dun och operara in det.
//J
 
Det är luften som isolerar

För att din sovsäck skall bli varmare måste den, med hjälp av dunet, binda mer luft.

Jag vet inte ett smack om sovsäckssömnad egentligen, men som jag ser det, för att en "trimmning" skall fungera måste det finnas plats nog för det tilförda dunet att kunna expandera och binda luft.

Uffe
 
Ja, precis, stoppar man bara i mer dun kommer det ju att bli hårdare komprimerat. Det är ju inte mängden dun i sig som värmer utan hur mycket loft dunet ger. Om säcken inte blir tjockare så lär den inte bli varmare.

Har man en gammal säck som har tappat en massa dun så kan det såklart löna sig att fylla på lite, men är det en så gammal säck så är antagligen tyget väldigt mycket sämre än på nyare säckar så det är nog vettigare att köpa en ny säck.
 
Klokt inlägg, att höja baffelhöjden är inte en enkel hemsömnadsuppgift!
Sannorlikt är att en tunn sommarsäck i rymligare modell är den enkla vägen att gå, så att de till senhöst/vinterturer kan kombineras.
//J
 
Jag har inte provat att vare sig minska eller öka dun i en sovsäck, men jag har sytt en dunquilt för några år sedan.

Vissa sovsäcksföretag erbjuder påfyllnad av dun för att öka isoleringsförmågan. Detta funkar uppenbarligen inom vissa gränser. Dessa gränser är precis det Nermander beskriver. Att göra en säck tunnare är väl knappast några problem, men det går inte att göra den hur mycket tjockare som helst. När dunet inte kan expandera längre så innebär ju ytterligare dun i kanalerna enbart att man ersätter luft med dun, vilket försämrar isoleringsförmågan.

Det är ju höjden på bafflarna som är flaskhalsen. Att kanalerna mellan bafflarna är något tjockare än där sömmarna sitter är väl inget problem, men det finns som sagt gränser.

När jag sydde min quilt var jag också orolig för att få dun över hela rummet. Hade läst om att man borde slå upp tältet på vardagsrumsgolvet och så. Som tur var blev verkligheten något mindre dramatisk. Om man struntar i dammsugaren och rör sig lugnt och försiktigt så sprider man inte särskilt mycket dun. Man väger dunet och tar försiktigt en näve som man stoppar in i kanalen (eller tvärtom). Dunet fördelar sig på ett bra sätt när man sytt igen kanalerna.

Sedan är det nog så att om man vill trimma vikt på sovsäcken så finns det ofta mer att vinna på tyget än på dunet. Undantagandes om man har en säck med det lättaste tyg som går att uppbringa på marknaden. Som t ex Marmot Hydrogen.

Likaså gäller det att tänka på dunkvalitet. Det finns mer att vinna på att byta 600 cuin dun mot 800 cuin dun än på många andra åtgärder, misstänker jag. Men detta beror naturligtvis på vilken säck man har som utgångspunkt; dunkvalitet och tygkvalitet.

Jörgen

Ps. www.andersj.se har en beskrivning av hur han sydde dunquilt. Vi köpte material tillsammans och sydde samma typ av quilt samtidigt.
 
Jag har planer på att skrämma liv i en gammal dunis och tanken funkar kanske i ditt fall också,eftersom den har släppt ut en del dun funderar jag på att skaka fram dunet så att det som finns kvar hamnar upptill,förutom ca 10 cm nedanför dragkedjan och ca 10 cm nedanför sömmen på andra sidan och sy ihop hela vägen ner.Kanske spara de nedersta 3-4 kanalerna fyllda runtom,de har inte släppt ifrån sig så mycket och mina fossingar gillar gos.


peter
 
Dunquilt...

Jag har inte provat att vare sig minska eller öka dun i en sovsäck, men jag har sytt en dunquilt för några år sedan.

Ps. www.andersj.se har en beskrivning av hur han sydde dunquilt. Vi köpte material tillsammans och sydde samma typ av quilt samtidigt.

Har kollat en del på hans sida tidigare, och oxå funderat på dunquilten...En sådan måste ju oxå fungera bra som "extra sovsäck" för på så sätt få mera värme...samt att användas som lätt sovsäck på sommaren...

Hmmm...du är ju ungefär lika lång som mig, hur mycket väger din quilt?, hur mycket dun har du i din?, vilka temperaturgränser använder du den till och rekomenderar du en sådan lösning?

//A
 
Om du bara är ute efter att få det lite varmare i sovsäcken, och inte kräver ett spännande expriment på köpet, så kan du ju köpa ett enkelt sovsäcksöverdrag och dra utanpå. Det tycker jag gör en hel del för komforttempen, till ganska låg vikt.
- Låg ballfaktor, inga syslöjdspoäng, men mindre 'irreversibelt'!

Per
 
Senast ändrad:
Det är ju inte mängden dun i sig som värmer utan hur mycket loft dunet ger. Om säcken inte blir tjockare så lär den inte bli varmare.

Det är tror jag bara är delvis sant. Ta exemplet liggunderlag i skumplast v.s. luftmadrass. skumplast-mattan bevarar din värme mycket bättre än den tjockare luftmadrassen.

Dunet blåser inte bara upp säcken, det hindrar också luften från att cirkulera, och kanske isolerar det säckluften från att värmeväxla med luften utanför. Well fysik är inte min starka sidan men;

En säck med "down overfill" blir faktiskt lite varmare än en utan. Dock är det effektivare att samtidigt öka utrymmet för mer loft.

Skillnaden blir också större i praktiken än i teorin. -Även om en dunsäck med overfill bara är lite varmare än en utan i idealsituationen där båda har utrymme för maximalt loft, blir risken mycket mindre för coldspots, om man t.ex. får någon tyngd på säcken medan man sover, en handske eller nåt annat. Säcken med overfill återfår optimalt loft snabbare och är tåligare mot kompression.

-För övrigt har jag en RAB Quantum Top Bag, som från början vägde 400 gram. Efter ett tags användande skickade jag den till deras fabrik i Sheffield för att de skulle ordna med overfill, deras sömmerskor sprättade upp varje ficka och fyllde på lite, totalt ca 120 gram. Tror notan gick på £25 plus frakt eller nåt i den stilen, prisvärt tyckte jag.

Den blev betydligt varmare som en välstoppad säck än som en tommare men i bästa fall lika tjock säck.
 
Har kollat en del på hans sida tidigare, och oxå funderat på dunquilten...En sådan måste ju oxå fungera bra som "extra sovsäck" för på så sätt få mera värme...samt att användas som lätt sovsäck på sommaren...

Hmmm...du är ju ungefär lika lång som mig, hur mycket väger din quilt?, hur mycket dun har du i din?, vilka temperaturgränser använder du den till och rekomenderar du en sådan lösning?

//A

Min dunquilt väger 600 gram och har drygt (har slängt kalkylarket med dunvikterna fördelat på kanalerna) 300 gram dun i sig. Den är sydd med drygt 5 cm höga mellanväggar eftersom 2 tum brukar anges som en tumregel (!) för vad man behöver ovanpå kroppen för att klara nollan. Den är definitivt mitt favoritalternativ för sommarturer. Den var given på Classic t ex. Flexibel (har numera ett hål i sig så att den kan användas som poncho) och jag tycker själv att jag ligger skönare i den än i en sovsäck.

När det blir under fem grader måste man dock se till att stoppa om sig ordentligt, dra åt kring halsen och inte lämna några springor. Jag är frusen av mig och i det läget så sover jag i dunjackan. Väntar jag mig regelbundet temperaturer runt noll, t ex vid en septembertur väljer jag min Marmot Hydrogen i stället.

Quilten är ett utmärkt komplement till en vanlig sovsäck. Använde den förra vintern tillsammans med Hygrogenen för vintertältning och har den då ovanpå sovsäcken.

I dagens läge då det finns ett antal mycket lätta och bra dunsäckar av toppkvalitet från bl a Marmot och WM har quilten inte längre så stora viktfördelar. Det känns som om den kanske spelat ut lite av sin roll. Men jag utvecklar de här tankarna mer i min bok.

Jörgen
 
Frågade Marmot!

Jag mailade Marmot(europa) och frågade dom om det var möjligt att uppgradera en Hydrogen till Helium!

Svaret var att det var möjligt och att han skulle skicka mig en adress till ett företag som kunde utföra det!

Även om jag inte gör det så är det intressant att veta om det går och så...är ju lite sugen på att skaffa en lättare sommarsäck och trimma min till en lite mer vinteranpassad säck!

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Trimma en sovsäck? Bo och sova 4
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Jackiie Saker mot tältduken - går fukten igenom? Bo och sova 8
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
elrohir Tror inte det går... Bo och sova 2
Går det använda diesel till Optimus stormlykta ? Bo och sova 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg