triangaga grytor och öppen eld

Jag har ett triangakök i vanlig gammal aluminium. Hur fungerar dessa kastruller och kaffekanna på öppen eld. Jag förstår att det säkert blir mycket sot men håller kastrullerna?

Jag har ett triangakök i vanlig gammal aluminium. Hur fungerar dessa kastruller och kaffekanna på öppen eld. Jag förstår att det säkert blir mycket sot men håller kastrullerna?

Jodå, de håller. Var beredd på att de kan bli buckliga i botten och undvik att elda för häftigt och att koka torrt.

ja

För mig har det alltid funkat i alla fall.
Mina Trangia är över 20 år gamla. Jag vet inte om det kan vara skillnad på godstjocklek mellan årgångarna.

/OJ

Vanliga Trangia grytor saknar hank och är inte optimala för öppen eld. Trangia har haft ett set med grytor med hank som är bättre skickade för öppen eld användning. Den händige kan lätt adderar en vikbar hank av ett par fd cykelekrar.
Elda vettigt, sätt ej i glöden, ha kylande mat/vatten i och det fungerar utmärkt.
Sot och ev fastbränning tar du relativt lätt bort med grus och gräs.
//J

Vanliga Trangia grytor saknar hank och är inte optimala för öppen eld. Trangia har haft ett set med grytor med hank som är bättre skickade för öppen eld användning. Den händige kan lätt adderar en vikbar hank av ett par fd cykelekrar.
Elda vettigt, sätt ej i glöden, ha kylande mat/vatten i och det fungerar utmärkt.
Sot och ev fastbränning tar du relativt lätt bort med grus och gräs.
//J

Tack för svaren. Vad menar du med Hank?

Fungerar bra att anvaenda Triangas grytor oever oeppen eld. Du kommer att foerstoera grytorna ganska snabbt men det fungerar. Om du har en liten eld eller bara gloeder saa gaar det bra att anvaenda tamojen saa du behoever inte bygga ett tufft handtag av cykelekrar. Men visst aer det roliga att bygga sjaelv...

Anvaender inte traingas grytor laengre utan har gaat oever till BILTEMA:s som aer billigare och aeven de fungerar bra oever oeppen eld. Angaaende sot och avlagringar paa grytorna saa beror det till stor del paa vilket braensle eller typ av ved du anvaender. Vissa traedslag sotar mer och det vaersta jag har testat aer Acacia-ved fraan Sahara... Ingen betydels om man anvaende pinnar direkt eller aasneskit fraan aasnor som aeter Acaciagrenar. Sotar ner allt och bilder ett tjockt lager av tjaera

Kolla in foeljande traad angaaende mina grytor
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40832

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg