Tack för alla svar. Jag hade räknat på 45 dagar gång och 15 vilodagar, men inser att det kanske blir tufft. Som längst har jag tidigare bara gått i någon vecka eller så, däremot flera gångar tillbringat närmare en månad på cykel.
Finns väl folk här som gått hela sträckan tror jag men utan att ha räknat tycker jag 45-60 dagar låter rätt tufft, lär slita en hel del på kroppen med full packning. 2 vilodagar i veckan är nog inte orimligt.
Själv skulle jag hellre valt cykel.
Jag har faktiskt varit inne på cykel, jag är "egentligen" cykeltourare, men cykel blir nästan lite väl kort mot den tid jag tänkt mig (brukar ta en touring på ~75-100 mil varje sommar, så att avverka hela Sveriges längd blir nog inget stort problem Edit: men förstås inte ett mindre äventyr och upplevelse).
Håller med nu med mer information och eftertanke att 60 dagar kanske blir lite väl, men jag kan kanske ta lite extra ledigt om det blir av... eller så inleder jag med att cykla sträckan. Fan vet nu.
Jag har gått Smygehuk-Ytterhogdal (2003) och Karlskrona-Treriksröset (2009)... Den sista tog 96 dagar och jag gick då 5-6 dagar i veckan. Hade ganska tung packning på ca 17 kg och efter haparanda gick jag minst 4 mil om dagen. Sitter på jobbet nu men har lite kartor på google maps o annan info om du e intresserad =)
Absolut, vore jätteintressant. Var det några problem att fylla på med förnödenheter eller fick du bära extra tungt på vissa sträckor, fixa med postpaket på utsedda platser eller så? Inser Sverige är ju inte direkt någon riktig vildmark någonstans om man håller sig hyfsat nära vägarna, men jag har ingen erfarenhet av att varken cykla eller vandra i norrland.
Det första vandraren som planerar underskattar är sträckan, sen brukar förmågan att bära och gå långt överskattas.
Det är en sak att gå en eller två dar, men att gå fem dar i veckan och nästa vecka, är en helt annan match.
Runt 100 dygn låter rimligt, med vilodagar, förutsatt packningen är lätt. Viktigast av allt är att din transportapparat håller.
Alla har ju inte 3 månaders semester så att dela upp sträckan och gå vid rätt tidpunkt är väl inte helt fel.
go tur
Jag får nog lägga till någon månad om jag ska vandra, ni har nog helt rätt där. Som tur är har jag nog lyxen att jag förmodligen kan göra det. Men nu har jag börjar vela mellan cykling och vandring istället. Granskog brukar ju bli sådär rolig att cykla igenom sjätte dagen... så jag undrar hur det blir att vandra den fem gånger så länge.
http://transscandinavia.wordpress.com/. Verkar ha kunnat hålla på ett bra tag.
Intressant, tack! Och man kanske _ska_ ta tid på sig, inte bara för kroppens skull, utan för att göra det absolut bästa av det och ta tillvara på vad landskapen och upplevelserna erbjuder.
Jaha, nu får jag fundera på cykel igen en stund.