Treparksmötet, vilka skor?

Hej! Nästa sommar är planen att gå leden Treparksmötet. Tänker i slutet på juli.

Jag har aldrig vandrat tidigare och funderar på vilka skor som behövs, är iväg 4-5 dagar med packning för den tiden på ryggen.

Har ett par Hoka Hopara (hikingsandaler), kan det funka?

Borde jag köpa kängor?

Mvh Julia
 
De här vandringssträckorna skiljer sig inte från andra vältrampade leder i fjällvärlden, det är bitvis rätt stenigt på stigen. Jag hade inte gått utan stöd för vristerna, dvs kängor. Men du kommer nog att få lika många olika råd som du får svar.
Viktigast är att vad du än väljer, gå på hemmaplan med packning i lite stenig skog o mark och känn efter - i god tid.
 
De här vandringssträckorna skiljer sig inte från andra vältrampade leder i fjällvärlden, det är bitvis rätt stenigt på stigen. Jag hade inte gått utan stöd för vristerna, dvs kängor. Men du kommer nog att få lika många olika råd som du får svar.
Viktigast är att vad du än väljer, gå på hemmaplan med packning i lite stenig skog o mark och känn efter - i god tid.
Tack för svar!
 
Och det kan vara bra med skydd mot regn, mygg och vassa kvistar. Själv hade jag valt lite stadigare skor.
 
Tänk även på sulmönstret så du får bra grepp även i regn och lera. Leden är ju som sagt vältrimmad och stundtals stenig, så i finväder är skolvalet lättare, men det är ju inte alltid det är finväder och torrt i fjällen.
 

Liknande trådar