Nahuel Huapi turen
Tack för tipset!
Kan starkt rekommendera att gå Nahuel Huapi turen som går över fem dagar som den beskrivs i Lonely Planets Trekking in Patagonia. Naturen och utsikten är fantastisk (över de vackra sjöområdena). Det är även inte så mycket folk under högsäsong i februari. Jag gjorde inte hela femdagars turen utan följde de första tre dagarna och avslutade med dag fyra i Colonia Suiza. Dag 1 från Cerro Catedral till Refugio Frey är en ganska behaglig stigning genom vacker lövskog. Under de första partierna ser man dock en hel del döda träd efter en brand för ett antal år sedan. Dag 2 från Frey till Refugio Jakob bjuder på två vackra pass och en utmanande nedfart där slalomtekniken verkar vara den mest framkomliga med det oberäkneliga underlaget. Både Refugio Frey och Jakob ligger vackert belägna vid två sjöar och för vinterbadaren är det en oas. Dag 3 är en ganska utmanande strapats och är inget som refugiovärden rekommenderar. Dels för att det inte finns några markeringar, dels för att det innebär en klättring på ca 30 meter. Jag bestämde mig dock för att göra turen efter att teamat upp med en bergsguide från Belgien och mycket bra instruktioner från en person som gjorde turen 2 dagar tidigare. Stugvärden har ett antal fotografier över hur man skall ta sig över de tre passen och det gäller att komma ihåg dessa. Det finns några uppbyggda stenmarkeringar, men under några kritiska delar är dessa som bortblåsta. Underlaget är även ganska oberäkneligt och bjuder på lite oväntade överraskningar. Upplevelsen på denna strapats slår dock allt annat med hästlängder. Utsikten över sjöarna Nahuel Huapi och Moreno samt bergen mot Chile är magnifik. Fick även uppleva en Condor som svepte över mig på nära avstånd. Dag 4 gick jag från Refugio Negro till Colonia Suiza - en ganska behaglig vandring genom lövskog och vattendrag. Sista biten består tyvärr av ett avverkningsområde innan man hamnar i Colonia Suiza, vilket är ett mecka för den som gillar Schweizisk alparkitektur...