Tredje detektivtråden!

Jahapp, nu är jag här och härjar igen eftersom tineye.com inte kunde ge mig svar.

Jag har tittat på ett bildspel på youtube om svensk natur IGEN, och även om det denna gång råder föga tvivel om att de faktiskt ÄR bilder från vår svenska natur, så vill jag ändå ta er till hjälp för att lokalisera mer exakt VAR i Sverige de är tagna (skaparna av bildspelen vet sällan det själva). Jag blir alltid oerhört nyfiken när jag ser en svensk landskapsbild och vill absolut veta var den är tagen. Mitt mål är att bli så bekant med mitt hemlands natur som möjligt, helst genom vandring i den, men också genom att känna igen fotograferingsplatser etc.

Jag har som sagt testat att bifoga samtliga bilder i sökmaskinen www.tineye.com, men inte fått något vettigt resultat.

(Alla bilder är inte fjällbilder, men jag hoppas att det är ok trots att vi är i fjällvandringsforumet.)

Fjällbilderna är ju utan tvekan tagna någonstans i vår nordligaste fjällvärld (utom möjligen stugan vid blockbranten), men nära skjuter ingen hare. Bilden med fälten, skogarna, sjöarna och bergen i fjärran skulle kunna vara Dalarna eller för all del någonstans längs Ljusnan. Det är ju ett ganska typiskt svenskt landskap egentligen. Min gissning angående de två sista är Höga Kusten-någonstans (men var exakt?), respektive antingen Kullaberg eller Kinnekulle (tror mer på det förstnämnda).

Låt höra, vad tror ni andra?

Bilagor

• bild15.jpg
    bild15.jpg
    30.4 KB · Visningar: 640
  • bild14.jpg
    bild14.jpg
    23.8 KB · Visningar: 647
  • bild9.jpg
    bild9.jpg
    35.3 KB · Visningar: 567
  • bild10.jpg
    bild10.jpg
    50.9 KB · Visningar: 655
  • bild8.jpg
    bild8.jpg
    46.3 KB · Visningar: 614
  • bild7.jpg
    bild7.jpg
    28.4 KB · Visningar: 648
Näst nedersta bilden är från Stens Huvud (97 möh), antagligen från den något lägre sydtoppen söderut.

häpp / Filiokus

Tror också

på Unna Räita på bild 1 med Pyramiden och Knivkammen förutom Vaktposten.

Bild 3 tror jag är Dellensjöarna i Hälsingland från Avholmsberget i NV.

Thure

#1 Unna Reaiddavaggi (precis norr om Kebnekaise) mot väster med Vaktposten i bakgrunden
#2 Teusajaure tagen österut från Urtticohkkas sydsluttning. Dessutom jag själv som är fotograf (http://parlindh.se/fjallvandring/?A=0507&B=050707)!
#4 Tror att detta är Gearggevaggi mellan Björkliden och Riksgränsen.

Nämen se där. Vilken ära att råka på självaste fotografen :) Då är det iaf ingen tvekan om att du vet var det är taget. Hjärtligt tack för upplysningarna!

Bild 4 är som några sagt tidigare i dalen på väg in mot Trollsjön. Stigen går väl på andra sidan dalen tror jag.

Sista bilden är nog Skrubban, jmfr med den här bilden, http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=30419 Skrubban ligger mellan Norra Ulvön och Trysunda (om du ska leta på en karta :) )

Tack! Det stämmer helt klart (andersmossing skall också ha en eloge för detta).

Härligt. Då har vi alla bilder avklarade. Men jag återkommer med flera. Hade tänkt posta några till i denna tråd, men det gick inte att få in fler än 6 st åt gången :p Ny tråd föds inom kort :)

Hjärtligt tack till alla som medverkat!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg