Tredagarstur i Jämtland typ nu.

Jag har bara vandrat på sommaren förut, men vill vidga vyerna litet och är väldigt fjällsugen. Kan ta mig till Jämtland lätt och funderar litet på att lura med mig nån trevlig person och åka dit en långweekend rätt snart. Jag antar att hösten snart är förbi däruppe på fjället, och vill därför ta mig nära fjället men ändå inte riktigt för att minska risken för vinter. Har tittat på Vålådalen på kartan, det verkar som man kan gå en led på gränsen mellan skog och fjäll, vad tror ni om det? Kan man ta sig dit från tåget? Eller har ni andra tips?

Sen detta med utrustning, jag har ju utrustning som skall fungera på hösten, men jag har bara använt den på sommaren. Finns det någon som har en bra utrustningslista för höstvandringar, så jag kan se vad vi skall komplettera sommarlistan med?
 
Stugorna har väl stängt nu?

Det finns massor av trådar på detta forum om bekväm vandring i Jämtlandsfjällen med start i Vålådalen eller Storulvån.
Dock så är ju fjällvandringssäsongen över för i år och STF har väl bommat igen (tror jag).

Det innebär att du antingen måste ha med tält, kök och käk med allt vad det innebär av tyngre packning eller att utnyttja stugornas vinterum, då du ändå måste ha med egen mat och kokmöjligheter.

Vackra färger kan du dock få njuta av vid vackert väder.

Lycka till!

Staffan E
 
Fint område :)

Hejsan!

Jo området runt Vålådalen är kanonfint och det går att ta sig dit med buss från Undersåkers tågstation. Jag har varit i det området vid ungefär den här tiden på året ett antal gånger och för det mesta slipper man snön helt och hållet. Nog för snö är fint och så vidare, men det är helt klart lättare att vandra på barmark.

Det enda som du egentligen behöver komplettera din sommarutrustning med är lite varmare kläder, typ ett par långkalsonger, en lite varmare långärmad underställströja att vandra i och gärna en lätt dunjacka om du äger en sådan. Annars fungerar det bra med en tjock fleecetröja. Sen är det skönt att ha ett par vattentåliga handskar och en lagom varm mössa med sig.

Har du tänkt att bo i tält bör du ha en sovsäck som du vet att du kan sova i i ett gäng minusgrader, typ komforttemperatur -5 till -8. Men det är inga problem med att bo i stuga om du föredrar det. Visserligen är stationerna stängda för säsongen, men ett rum i en av stugorna lämnas alltid olåst. Däremot är all gas avstängd i stugorna, så ett eget kök är ett måste vilket redan påpekats.

/ Stefan
 
Man ska vara beredd på snö i alla fall. Vi fick lite oväntat snö på en ripjakt i Hotagen för många år sen vid exakt den här tiden. Vi var rätt förvånade när det låg 2 dm snö på morgonen och fritiden runt tältet blev helt annorlunda än vad vi tänkt oss. Man gick gärna och la sig i tältet istället för att sitta vid elden och snacka.
 
Tack skall ni ha! Det verkar ju vara bara bra! Jo, tält och eget kök hade jag tänkt och mat för tre dagar blir ju inte så tungt. Men ändå bra att vandra på en led med tillgång till små utrymmen inomhus ifall man nu skulle få snö, men sånt har ju hänt på sommaren med. Nu gäller det bara att orka slita sig loss från alla plikter i några dagar! :)
 
Hej P

Jag åker upp fr STO fre-sön 8-9 okt och knallar från Vålådalen i en "fyrkant" via Stensdalen, Lunndörren och Vålåstugorna tillbaka t Vålådalen. Kanske springer vi på varandra? Tältar i all enkelthet, stugorna stänger denna helg. Kommer förboka skjuts med Länstrafiken Undersåker-Vålådalen t o r i anslutning till nattåget fr STO fre-lör och nattåget till STO sön-mån.

Hoppas du får en trevlig tur!

C
 
Åker också upp

Jag åker upp den 10e men tänkte gå från Storulvån mot Gåsen. Ser idag att det börjat snöa rejält i området så eventuellt blir det vålådalen och skydd av skogen iallafall...

Var uppe den 10-13 oktober förra året i samma område (Storulvån-Helags) och det var absolut gångbart på kalfjället då. Men om man tittar på Helags webcam idag och väderleksprognoserna som säger snö till den 7e minst undrar jag om det kan bli så mycket snö att det blir svårt att gå?

Är det någon som har mycket erfarenhet av den här tiden på året? Någon som bor eller vistas i området som kan ge lite rapporter om hur det ser ut? Snö, blåst och kallt kan jag hantera, att stugorna är stängda är inget problem, det enda jag är lite orolig för är att behöva pulsa långa sträckor i halvmeterhög snö... Snön borde väl blåsa och smälta undan rätt bra ändå den här tiden på året?

Om nån har lite koll så berätta gärna hur det ser ut. Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
Fjällochfiske Fina "intermediate"-hårda vandringsleder i Jämtland Fjällvandring 1
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19

Liknande trådar