Tre tråkiga...

När jag packar är det alltid lätt att plocka ihop de stora grejorna, lite svårare med kläderna (men det börjar arta sig, har gjort lista med vikter för hjälp att välja och välja bort) och ännu tråkigare med maten, rep.grejor+förband och hygien mm. Där åker gärna ner lit bra-o-ha-saker och vips så väger det kilon. Därav frågorna:
Vilka hygien mm-prylar är oumbärliga för er?
Vilka rep-förbandsprylar?
Vad brukar maten väga per pers och dag? 1 kg är gammal tumregel, men var ligger ni?(Antar att jag hittar förslag i gamla trådar)

Lars
 
Vilka hygien mm-prylar är oumbärliga för er?

Barntandborste, liten tub tandkräm och ibland en halv "hotelltvål", ca 35g totalt.

Och toapapper såklart.

Vilka rep-förbandsprylar?

Leukoplast 5cm fungerar både som rep- och förbandsmaterial.

Suturtape, några sterilkompresser, första förband, mollelast (självhäftande lite elastisk binda)

Någon meter repsnöre för rep, skosnöre, extra tältlina etc

Vad brukar maten väga per pers och dag?

7-800g brukar jag räkna med
 
mållådan

d v s rent ombyte, rakgrejor, resekläder ligger numera i paket vid vid färdmålet, om det är posten eller annat distributionssystem som fått dit den är en annan nöt att knäcka, men kilon har rasat ur våra packningar. En gång kom vi fram före paketet...så vi tog en extra vilodag innan vi kunde civilcera oss igen.
Torrmat ca 650 g/dag.
//J
 
Vilka hygien mm-prylar är oumbärliga för er?

Tandborste och tandkräm samt Försvarets hudsalva. Brukar ha ett minischampoo från Apoteket också om det vankas bastu och/eller långtur.

Vilka rep-förbandsprylar?

Leukoplast, dauerbinda och lite ståltråd på en penna.

Vad brukar maten väga per pers och dag? 1 kg är gammal tumregel, men var ligger ni?

På senaste turen vägde matmodulen inalles 5720g, vilket inbegrep mat för (motsvarande) nio fulla dagar. Detta ger 635g/dag. (Jag fick faktiskt en del över, men det berodde på Emmas pannkakor i Kårsavagge... ;) )
 
Rätt sak på rätt plats.

Glöm inte att ta några varv gaffatejp runt skarvhylsan, till tältstängerna. Så den kan sättas fast över ev. brottet.


peter
 
Vad gäller hygiengrejer brukar jag använda hårt schampoo, köps i lösvikt. Funkar lika bra som vanlig tvål på kroppen, men mycket bättre i håret om det finns tillfälle för det. Finns också hård deo och köpa i lösvikt. Lösvikten gör att man lätt kan ta med sig så lite man behöver.
 
Vad gäller hygiengrejer brukar jag använda hårt schampoo, köps i lösvikt. Funkar lika bra som vanlig tvål på kroppen, men mycket bättre i håret om det finns tillfälle för det. Finns också hård deo och köpa i lösvikt. Lösvikten gör att man lätt kan ta med sig så lite man behöver.

Var brukar du köpa de här grejerna?

För att försöka svara på frågan i tråden:
Senast jag var ute packade jag också diverse bra att ha-saker.
Dagen innan jag skulle åka gjorde jag en lista på alla småprylar i packningen, med en uppskattad vikt. Sen tog jag en ordentlig funderare på var och en av dem, och lämnade en del av dem hemma, eller lätta dem lite. Det blev 10 g här, 1 hg där osv. I slutänden var min ryggsäck ca 1 kg lättare.

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
alven Tarptält i tre säsonger Lättpackning 30
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18

Liknande trådar