Trasigt tält

Hej!

jag undrar om ngn vet vad det är för material på tältduken på Caravans tält Keb 3 som är designat av Bo Hilleberg. Har fått en ganska stor reva i tältduken 20-30 cm. Var får man tag på en stuvbit och hur lagar man den på bästa sätt?? I bifogad bild ser ni en bild på tältet med en provisorisk lagning (nålat fast tältpåsen)...

Kan säga att Caravan, tillverkaren, inte finns längre. har även mailat Hillebergs AB utan resultat.

Tacksam för svar!

/Hanna

Bilagor

• CIMG5083[1].jpg
    CIMG5083[1].jpg
    55.9 KB · Visningar: 4,097
Revor lagas bäst med spinnackertejp på baksidan, seglarboden brukar ha. Vill du göra det än starkare sy med zickzack längs kanten på tejpen och över revan. Täta med utspädd våtrumsilikon.
Av skadans läge ser jag att du måhända kan behöva en ny öljätt. Det räcker inte med bara öljättens delar, du måste ha hon och hanvektygen oxså. Det går bra att slå med klubba/hammare men du behöver en kloss mot marken som underlag. Stor risk för märken på golvet annars.
go tur

jo

Jo sedu! Koka långsamt på svag värme i ca 30 minuter och tillsätt sedan lite salt och peppar efter tycke och smak, häng sedan upp på tork och - voila revan är hel. ;)

Laga med spinnakertape enligt ovan, eller skaffa en stuvbit, sy ett par parallella raksömmar och täta med våtrumssilikon. sätt i en ny öljett eller hitta på nåt skoj med band... hade du inte bott så långt bort hade du kunnat komma över å hämta en spillbit.... men jag tror inte lagningen med spinnakertape är så tokig heller.

Kul med ett Caravan-tält så gammalt (jag har en Caravan-sovsäck som verkar ännu, tidigare även en Caravan-jacke). Gammalt svenskt företag, javisst man kan bli nostalgisk;)

Mina gamla tält i en och annan sort nylonyttertyg har flera x reparerats. Jag brukade att limma (kontaktlim) och sy (dansk: knaphulstråd) en bit annan nylonduk över revan. Jag har reparerat mycket tält på fjället gennom åren, men det med kontaktlim naturligtvis bara vid reparation härhemma. Det brukade fungera, även vid större revor - att tälten sedan slutat beror på andre saker. Men nu på på mitt ca 35: år som uteliggare har jag införskaffat ett, som än så länge (7-9-13) inte har revar.
Lycka till

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg