Trasig aluminiumkanadensare

Hej Jag har en aluminum-canadenare det har gått hål på. Tänkte höra om någon har några bra tips på hur jag kan gå tillväga för att laga.

Tack på förhand

Vad för slags hål?

Urslagna popnit ersätts med nya rostfria popnitar och helst en bricka på insidan om det går att komma åt. Täta nithålet med sikaflex.

Småhål i plåten kan lagas med plastic-pudding metallspackel, eventuellt stagat med lite aluminiumnät.

Större revor lagas naturligtvis bäst genom att svetsa, men det är inte många som svetsar tunn aluminium så det enklaste är att popnita på en lapp av aluminimplåt. Täta mellan lappen och kanoten med metallspackel eller sikaflex. Om lappen ska sitta in- eller utvändigt får man avgöra beroende på hur skadan ser ut. Spackla utsidan med metallspackel och slipa för att minimera motståndet i vattnet.

Innan alla typer av spackel och fogmassa läggs på måste aluminiumen slipas med fin smärgelduk och rengöras noga.

Lagningsmaterial för plastbåtar fäster oftast dåligt på aluminium.

skrinnare; sa:
...
Innan alla typer av spackel och fogmassa läggs på måste aluminiumen slipas med fin smärgelduk och rengöras noga.
...

När du spacklar metall grovtvättar du om det är nödvändigt. Sedan grovslipar du. Behöver du tvätta mer gör du det innan sista finputsen, sedan torrslipar du med tex scotteduk eller 1000-papper och lägger spacklet direkt efter, inom några minuter.
Väntar du för länge, våtslipar eller tvättar med lösningsmedel bildas oxid som senare får spacklet att släppa.

Det gäller i varje fall på bilar.

skrinnare; sa:
Urslagna popnit ersätts med nya rostfria popnitar och helst en bricka på insidan om det går att komma åt. Täta nithålet med sikaflex.

Man bör använda monell-popnit när man nitar aluminium. Aluminium korroderar mycket fort vid kontakt med rostfritt....

Jonas P; sa:
Man bör använda monell-popnit när man nitar aluminium. Aluminium korroderar mycket fort vid kontakt med rostfritt....

Appropå det.

Absolut INTE samma fil, slippapper eller skotteduk som du tidigare använt till andra metaller. Verktyg som går att tvätta kan gå efter noggrann tvätt, men bör undvikas. Minsta lilla järnspåna i aluminiumet kommer att rosta. Ungefär samma fenomen som om du låter en konservburk, potatisskalare eller liknande ligga på en blöt diskbänk.

Men det beror givetvis också på vad du förväntar dig för livslängd på reperationen.
På bilplåtverkstäder har de tex särskilda avdelningar med helt egna verktygsuppsättningar inklusive riktbänk för aluminiumbilar. Den som lånar verktyg mellan avdelningarna blir inte långvarig på det jobbet. De verkstäder som inte har aluminiumavdelning (99%) får inte göra plåtjobb på aluminiumbilar...

ViVi; sa:
Hej Jag har en aluminum-canadenare det har gått hål på. Tänkte höra om någon har några bra tips på hur jag kan gå tillväga för att laga.

Både clas ohlson och Elfa säljer aluminiumlod som smälter vid rätt låga temperaturer. Jag har inte provat, men det skulle kunna funka.

Tack!

Tack för alla tipsen.

Hålet är sådant att aluminiumen "fläkts" upp lite och det är lite buckligt inunder.
Så först får jag nog banka ut bucklorna med en plasthammare, sedan har jag ju fått tips på hur jag ska laga den nu! Får fundera lite på hur jag ska gå tillväga ändå. Fler tips är alltid välkommna!

tack och bock/ Viktor

En annan sak är att om du som jag har en *Grumman* aluminiumskanadensare, har du fått en livstidsgaranti mot punkteringar med på köpet.

Hälsningar, Erling.

Re: Tack!

ViVi; sa:
..Så först får jag nog banka ut bucklorna med en plasthammare, ...

Om du har en buckla som är så skarp att metallen har sträckt sig så kan det vara svårt att banka ut den, den sträckta metallen har helt enkelt ingenstans att ta vägen. Det finns det en risk att bucklan bara vrängs och börjar puta ut åt andra hållet istället. Mjuk hammare och ett mjukt mothåll minimerar sträckningsrisken.

Svetsa

Ta kanoten till en plåtslagare som kan TIG-svetsa.
Absolut det bästa alternativet, då blir det tätt och allt i aluminium.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg