Barracuda
Skaffade en Barracuda i början av förra sommaren och känner mig helt nöjd med det valet! Har i och för sig ingen jättestor erfarenhet av andra kajaker att jämföra med men en del andra har jag ju paddlat.
Kvaliteten är tveklöst mycket bra, fin finish och känns gediget. Lätthanterad undrar du.. är ju en rätt lång o kursstabil kajak som du inte vänder i brådrasket. Själv tycker jag det är en fördel för den typ av paddling jag gör, andra som är mer inriktade på att leka o trixa kan nog se det som en nackdel. Rodersystemet är smidigt att ställa in och trevligt att lätt kunna ändra på avstånd till pedaler även under gång, nackdelen tycker i alla fall jag är att det känns ganska oexakt.
Högt fördäck? Inga problem med det, är nog snarare så att det låga aktedäcket gör att fördäcket verkar högt. Sittbrunnen är ganska lång och gör att ev karta fastspänd på däcket framför sittbrunn kommer ganska långt ifrån en, går att fixa på andra sätt dock om man tycker att detta stör. Sjäv retar jag mig lite på "vingarna" i sittbrunnen som jag tycker är för stora, ska ta fram slipmaskinen i år och minska ner de.
Surfegenskaper? Surfar på bra tycker jag, var lite rädd för att den skulle ha tendenser att "fastna" med stäven i vågorna när man surfar men inga såna problem. Är överhuvudtaget väldigt snäll i sjön. Kan tycka att den kan vara lite stampig i motsjö dock, nåt som förvånade mig. Jag hade nog förväntat mig att en så lång kajak skulle gå mjukare.
På det hela taget är jag väldigt nöjd med Barracudan,upplever den som lättpaddlad och trygg. Sitter du bra i den och vill ha en kajak av typen långfärdslok så kan du lugnt köpa en och bli nöjd! Men som alltid rekommenderas att provpaddla innan köp, är ju bara du som kan avgöra om den känns så som du vill att en kajak ska kännas.