Min flickvän köpte en Trapper Albacore i maj efter en del utprovande. Ett argument var att hon ville ha en kajak som det gick att utvecklas i, i vårt fall utvecklas tekniskt när det gäller paddelteknik. Har själv paddlat kajaken och kan säga att den funkar lika fint med som utan roder. Roder (Smart track) är förövrigt mycket bra, bara att hålla med de personer som säger att det är bästa roderlösningen på marknaden.
På det praktiska planet (packutrymme, luckor, etc.) finns inte mycket att säga. Allt fungerar fint.
Paddelplanet: Kajaken uppför sig väl i sjö, ligger inte och stampar allt för mycket. Det känns tydligt att kajaken går mer i vattnet än på ytan, den dansar inte omkring i sjö. Sittbrunnen ger god kontakt med kajaken. Ev en nackdel att stöden för låren inte är justerbara. Svarar fint på kantning/lutning.
Inga problem att rolla eller sculla i/med den.
När det gäller surf är jag/vi lite osäkra. Har inte provat än...
Generellt antagligen en kajak för mindre personer. Är själv 197 cm, 95 kg, och den är för liten för mig. Flickvännen är 175 cm, 70 kg.
Provpaddlade Point65 (Fick inte lika bra kontakt med kajaken), Eski 525/530 (sistnämnda ganska rank, kanske inte gjord för att leka med?), Trapper Response (för mycket volym, dansade omkring på vattnet, urkasst roder).