Jag har ibland diskuterat med mina paddlarvänner om nyttan av att ha transportkapellet på kajaken vid biltransport när det inte är risk för regn. Ett skäl skulle vara att det blir mindre luftmotstånd och därmed minskar bränsleförbrukningen. Jag har aldrig hört att det finns verifierat i någon undersökning och inte heller hur mycket det påverkar.
Kajak på biltak påverkar väl i sig bränsleförbrukningen, det är väl ganska självklart, men vilken skillnad gör transportkapellet? Vet någon ”Utsidare” mer om detta spörsmål?
Själv slarvar jag ibland med detta vid kortare transporter dels för att jag blivit ”blåst” på ett kapell och sedan inbillar(?) jag mej att kajaken torkar ur av luftdraget. Men är jag en stor eller liten miljöbov?
//Omar med biogas i tankarna
Kajak på biltak påverkar väl i sig bränsleförbrukningen, det är väl ganska självklart, men vilken skillnad gör transportkapellet? Vet någon ”Utsidare” mer om detta spörsmål?
Själv slarvar jag ibland med detta vid kortare transporter dels för att jag blivit ”blåst” på ett kapell och sedan inbillar(?) jag mej att kajaken torkar ur av luftdraget. Men är jag en stor eller liten miljöbov?
//Omar med biogas i tankarna