Transportkapell av presenningsväv

Nån som har erfarenhet av att använda persenningsväv som grund för att sy ett transport/förvaringskapell?

Jag är lite rädd för att det kommer att läcka in vatten i kapellt om det bli vattensstående på kapellet. Jag ska förvara kajaken utomhus under vinter och vill inte ha in vatten i sittbrunnen så att jag sen får massa is däri.

Om nån har nåt bra tips på nåt annat material jag kan använda tar det gärna emot. Annars kanske det ändå blir att köpa ett transportkapell (men de verkar så jädrans dyra för en så enkelt pryl).
 
Ett alternativ under vintern kan ju vara att förvara kajaken upponer.
Skrovet bör ju vara vattentätt och ev kondensvatten har ju rätt stora
hål att ta sig ut igenom ;)
 
Om det är vanlig lättpressenningsväv som avses så avråder jag. Den verkar ju lite jobbig att sy i, men framförallt brukar lättpressar snabbt bli otäta när de utsätts för väder och vind.
Jag har sytt av tät nylonväv. Om jag får välja så blir det en stuvbit av tät, tunn väv med belägging på insidan och helst lite stretchig. Det senare underlättar mycket för att få det snyggt. Det är ju bra att det är välsträckt även med tanke på att det inte ska stå vatten i en pöl i kapellet.
 
Hos en kapelltillverkare av lastbilskapell kan du köpa väv och klisterband samt klister. Kniv har du säkert själv.
Uppochner är annars klassiskt och välluftande.
Min granne har hemmagjort kapell och hänger utanpå garaget vintertid, vi har våra uppochner i logen.
 
Hos en kapelltillverkare av lastbilskapell kan du köpa väv och klisterband samt klister. Kniv har du säkert själv.
Uppochner är annars klassiskt och välluftande.
Min granne har hemmagjort kapell och hänger utanpå garaget vintertid, vi har våra uppochner i logen.

Om du förvarar kajaken upp och ned eller stående på relingen och med pressening ovanpå så är transportkapellet inte lila kritiskt men bra för att slippa gäster som fåglar getingbon etc.

Thure
 
Jag menar sån där standardpresenningsväv. Köpte en riktigt stor presenning på jula för nåt år sen att ha över bilen när jag vinterförvarade den. Det var den presenningen som jag hade tänkt använda nu. Sy i det tycker jag inte är så svårt, det har jag redan gjort.

Självklart kan jag ha kajaken upp o ner. Det hade jag förra året och det funkade bra. Men nu har jag en så trång plats att det är svårt att rotera kajaken.
 
Då är det nog sån presenning jag tänker på. Den är lite plastig, prasslig och blank och med glasfiberarmering som kanske knappt märks. Den är lättare att sy i än tyngre presenningsvävar som pvc och andra material, men jag tänkte att den kanske var svår. Bl a så är den ju inte vattentät i sömmen - men det spelar mindre roll här.

Troligen är den inte tät om du använt den, men det kan framstå som lite subjektivt.
 
Bubbelplast

är bra till mycket. Gå till närmaste möbelaffär och tigg till dig några meter (antingen nytt eller beg) och tejpa sen fast den på skrovet! Ta en bit till när du ändå är där och använd som footprint under ditt tält, isolerar utmärkt bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar