Jag har paddlat lite Feathercraft Gemini och ägt en Pouch RZ-85, och tycker inte att man omedelbart ska förkasta alla alternativ som saknar fast skrov.
Feathercraften är en uppblåsbar sit-on-top-variant, och jag har inte paddlat andra sit-on-top-kajaker, så jag har svårt att jämföra, men jag tyckte det var en schysst upplevelse. Säkert inte lika snabb som nåt i glasfiber, men helt klart duglig som utflyktskajak.
Pouchen är en traditionell faltkajak, och i vattnet betedde den sig i mångt och mycket som de plast- och glasfiber-tvåmannakajaker jag paddlat.
Monteringstiderna för de två ovannämnda typerna brukar skyltas som 20 resp 30 minuter (eller nåt sånt), och det upplever jag som relativt enkelt att slå. Första gången jag och en kompis monterade Pouchen tog det 35 min från att vi öppnade packsäckarna till att vi la dom i den färdiga kajaken.
Det tål att påpekas att jag inte har paddlat särskilt mycket kajak. Min erfarenhet sträcker sig till ett gäng endagarsturer och några stycken längre turer upp till 10 dagar, nästan uteslutade i hyrda kajaker. Jag är alltså förmodligen ingen finsmakare. Å andra sidan har jag inte heller växt fast i något visst märke.
Jag tänker inte sitta här och hävda att faltkajaker är bättre än allt annat på jorden, men jag tycker absolut att du borde fundera på om de kanske kan vara en lösning för dig.