Plocka isär!
Hej,
Den lösning jag begagnat när jag släpat med cykeln på tåg är att plocka av hjulen och antingen ta de i en separat hjulbag, eller spänna fast dem på sidorna av cykeln. I anfall av ambition kan man också plocka av gaffeln. Det är busenkelt om du har ett A-Headset och lämplig insexa.
Sedan har jag "slagit in" cykeln (+hjulen om ej separat hjulbag) i ett av försvarets s.k. knäppetält [1]. Jag slår in cykeln för att slippa tjafsa med konduktörer (ingen har bråkat hittills) och för att åsynen av en bättre MTB genast triggar tjuvreflexen hos samhällets värsta slödder - cykeltjuvarna. >:-|
Har man inget knäppetält fixar det sig med lite kreativitet.
Denna lösning kräver förstås att du själv åker med cykeln. Annars svammlar jag här helt i onödan! ;-)
Den bästa platsen i en sittvagn är bakom det "bakersta" stolparet i den gamla typer av tågvagnar. I sovvagnar går det att få in den i väskfacket med en liten dörr längst bak/fram i vagnen.
Pollettering är kanske annars ett alternativ om man litar på SJ och tycker att det är OK att betala 250:- enkel resa för att få med cykeln (jag tycker inte det).
MVH,
/P
[1] Knäppetält - En sinnrik liten bit vävplast med knappar på som man kan använda som en regnponcho, regnskydd eller knäppa ihop med andra till riktiga tält.