Trångt om fötterna

Prövade att åka med Crispis CX1 förra året. Tyvärr fick jag periodvis mycket ont eftersom pjäxan tryckte rejält vid vecket över framfoten. Har varit i kontakt med vissa butiker som säger att Scarpa kommer att göra årets modell av T1:an nästan lika trång som Crispin. Vet någon om detta stämmer samt har ni tips om var förra årets modell av T1:an eller T2:an finns att köpa?

Vilken pjäxa ska väljas med dessa problem. Är Garmond eller gamla Scarpa enda utvägen?

Min erfarenhet är att T1 och T2 är lika trånga som Crispi..
Min lösning var att köra med en tunnare innersko.. och Scarpa T2 sitter nu som smort !!
Vet tyvärr inte var man kan få tag på några i dagsläget men kolla runt (hittade mina i Österrike....)

Varför inte Garmont?

Jag tycker Garmonts Gara är superbra. Tyvärr har jag inte nog feta fötter. Vad glad för din gåva!

Originalmodellen av T1 (den helsvarta) har lite tendens att klippa av tårna när man böjer max. Förra årets modell har vecket längre bak, så den passar i allafall mig bättre. Sätt pjäxan i en skida och böj tills knäet tar i skidan innan köp.

Töj ut pjäxan

Om du har köpt och har kvar CX1 så föreslår jag att du låter lästa ut den ovan framfoten. Den är låg där. Jag fick en skönare pjäxa på det sättet.

Om problemet är att dragspelsbälgen (böjvecket) går ned och hyvlar tårna så är det generella rådet att käpa en tillräckligt liten (=kort) pjäxa. De är byggda så du ska ta i tårna när du står upprätt. I skidtällning skall trycket mot tårna släppa. Då sitter böjvecket på rätt ställe. Köper du pjäxor med "värmemarginal" för tjocka strumpor så hamnar vecket för långt fram på din fot - över tårna.

Olika pjäxor av samma modell kan ha lyckats olika bra med böjvecket - så brovböj innan köp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg