Trångt i stugorna

Hej
undrar om det brukar vara trångt i fjällstugorna under påskveckan? Intressanta områden är
Jämtlandsfjällen och i stugorna från Vakkotavarre(stavningen) till keb.
Hur är det att gå leden från Vakkotavarre till keb som relativ nybörjare? Behövs stighudar?
Enligt min karta saknas vintermärkning från Vakkotavarre till Teusajaure, stämmer det och ev. varför?

Många frågor, men hoppas på några svar
/Jesper

Det stämmer att vintermärkning saknas mellan Vakkotavare och Teusa men jag vet inte varför. Det är inte svårt att åka den vägen om man behärskar karta och kompass. I övrigt är det välmarkerad enkel led. Stighudar är bra att ha. Det är rejäla backar både vid Vakkotavare och Teusajaure.

Jag har aldrig bott i stugor vid påsk men jag skulle tro att det rätt mycket folk då. Jag har hört om andra som fått trängas.

Per

Inga problem

Det är ett par uppförsbackar. Stighudar är att ta i.
Brukar vara gotta om plats på den delen av Kungsleden även till påsk.
/Gunnar

Re: Ring STF!

norler; sa:
Ring STF-bokning och fråga om bokningsläget, men det brukar vara fullt vid påsk.

Man kan väl inte boka plats i stugorna? PÅ stationerna ja, men inte på stugorna.

För att ta upp originalfrågan. Jag var på Gåsen härompåsken. Det var inte så trångt, men i snitt 1.5 per säng och 11 i köket. Kunde vara värre.

mvh Christian

jesper.holst; sa:
undrar om det brukar vara trångt i fjällstugorna under påskveckan?

Ett tips är att försöka lista ut var och när "de flesta" startar, och vilket håll de går åt...och sedan går man själv åt motsatt håll, startar före eller efter huvudklungan. Det som var fullt dagen innan kan vara mer eller mindre öde nästa dag.

Mvh Kalle G

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg