Trangias Duossal, något att ha?

• Trådstartare jonasnordin@swipnet.se (Jonas Nordin)
  • Start datum

jonasnordin@swipnet.se (Jonas Nordin)

Gäst
Hej, alla fältkockar,
jag behöver förnya min kökspark och är lite nyfiken på Trangias duossal-pannor. Vill någon med erfarenhet av dessa kontra Al-, Non-Stick etc beskriva för- och nackdelar och komma med en rekommendation.

Jonas Nordin
Stockholm

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Duossal, tunga grejor!

Hej,

Bortsett från tyngden tycker jag att de fungerar bra. De är snabba och bränner inte fast mer än andra stålkärl som jag använt (t. ex. MSR).

Mvh,

Johan

Adam

Gäst
Mindre skadligt för hälsan

Duosall väljer de som är rädda för aluminiumkärlens outrönta biverkningar... Aluminium lär i för stora mängder kunna påskynda "Alzheimers-sjukdom"!

/Adam

Ps. Enligt min vän kemisten, så lär de små mängder aluminium som vi får i oss genom kärlen omöjligtvis kunna uppnå en skadlig dos vid normal användning ett helt liv.... Alltså, är du ute bara någon gång per år skulle jag utan tvekan välja aluminium eftersom de kokar snabbt och är mycket lätta till skillnad från det tjockare duossal. Om pengarna inte styr, köp Titankärl och gläns i raststugan! Ds.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Ja!

Jag har använt duossalgrytor i fem år, och är mycket nöjd. De är lättdiskade, och håller sig skinande blanka innuti. Man kan skrapa med skeden i botten utan att det blir spår, och man kan vispa grädde utan att den blir grå. När det gäller benägenhet att bränna vid så är de väl aningen sämre än rena aluminiumgrytor, men skillnaden är inte speciellt stor. Skillnaden mot helt rostfria grytor är MILSVID! Om det bränner fast är de lätta att skrapa ur.

Vikten är väl den enda nackdel som jag kan se.

MVH Peter Ask

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Titan?

Hej,

jag tar mig friheten att bryta mot god netiquette och slänga in en fråga om titan-kärl i denna duossal-tråd.

Jag använder som sagt duossal och tycker de är i tyngsta laget tillsamman med min fotogenbrännare och har därför funderat på Titan.

Titan i de flesta varianter är ju hårdare än stål men överför också värme betydligt sämre än stål om andra faktorer (t. ex. kärlens tjocklek) är desamma. Vet någon om Trangias Titankärl fungerar bra (d.v.s. är tillräckligt tunna) eller om de är för värmetröga för att användas till mer än vattenkok?

Mvh,

Johan

Untitled

Ang. kokkärl,
från hälsosynpunkt är väl Duossal bäst pga. minsta "överföring" av kokkärls material till maten. Jag vet inte smälttemperaturen av Duossal men den är definitivt högre än
Aluminium ca. 600 grader och Teflon ca. 317grader. Jag är inte helt säkert om det är teflonliknande material som används i Trangias "non-sticking" kärl (kanske någon som vet?).
Det fanns i tidskriften "Nature" ca. 2-3 år sedan en het debatt om sambandet mellan Al och Alzheimer kunde konstateras eller ej. Även om det finns undersökningar som visade att det
inte fanns någon samband så fanns även motsatta artiklar. Jag resonerar att det antagligen finns någon riskmoment men som är antagligen inte överhängande om man använder köket bara ett par veckor per år (förutsatt att man inte skrapar ut sista slicken ur kärlen med kniven (-: ).
Med Teflon är det lite mer kritiskt. Teflon (PTFE) diffunderar pga. den låga smälttemperaturen lättare in i maten och tas sedan upp med den. Det är redovisad att den vid långt bruk samlas framförallt in hjärnan (Flur är boven där) och gör sedan bokstavligen dum.
Men detta bara vid intensiv (=dagligen) bruk!!!!
Jag valde nu nyligen i alla fall "non-sticking" och det fungera hittills i de tester jag använder suverän. Nakdelen är nu så klart att man inte kan använder det lägre som matkärl (=man kan inte längre äta ur den direkt om man inte använder mjuk plast eller trä som bestick). Det är viktigt att man inte skada yttan eller skrapa loss skiktet!

Ät gott

Bernhard

Titan i praktiken

Pannkakor och stuvningar brukar sätta gränser för kokkärl. Min begränsade erfarenhet av Ti-kärl är positiv, bra värmespridning, obetydlig vidbränning.
(Jo jag har en simmerplåt och ett asbestnät i köksutrustningen)
Bäst är väl imponeringsfaktorn ännu.
Vikten är inte så imponerande för mig som bär....

Lycka till

Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinisten Är Muurikka något att ha? Friluftsmat 17
peter1959 Något för lättviktarna ? Friluftsmat 3
Schneeberger Snickers, kan det vara något? Friluftsmat 13
bash Något med protein Friluftsmat 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg