Trangiaprincipen -> Optimering

Som jag visade i en annant tråd nyligen har jag tänkt börja använda trangiat på ett annat sätt enl bilden nedan för familjeturer där större kärlvolym kommer att underlätta. Som jag då blev uppmärksammad på är det ganska trångt mellan 2,5-literskastrullen och övre vindskyddet och jag tänker att det är viktigt att kastrullen står centrerad för att vindskyddet inte ska skadas. Nu står de på tre skruvar vilket ju är en bra lösning, men kommer någon på en lika smidig lösning som även centrerar kastrullen? En tanke är att häkta på tre L-formade krokar på vindskyddets kant men då blir det lösa delar vilket känns lite rappligt och riskerar att tappas bort. Tips och tankar mottages tacksamt!

Jag klurar också på en variant av Omnia-ugn med en vanlig sockerkaksform som ryms i stora kastrullen vid transport samt kastrullens lock. Är det rimligt? Behövs den där bottendelen som ingår i Omnia-konceptet?

Nästa fundering gäller en defekt gasbrännare som ligger och samlar damm. Det saknas en koppling/klammer (eller vad det nu kallas?) där slangen går in i brännaren, till vänster i bild. Detta har orsakat läckage, dålig förbränning och snedtändning. Efter kontakt med Trangia ville de inte laga den utan skickade en ny, som ni ser. Jag skulle ändå vilja laga den. Har någon ett förslag på en säker lagning?

Vänliga hälsningar /Anders

image0.jpeg
IMG_2569.jpg

Övre vindskydd som täcker hela >3l kastrullens sidor efterlyses och vilken kastrull det är?

Om det är mitt kök du menar är det 2,5-literskitteln, övre vindskyddet kommer från 25-köket där kastrullen ryms inuti och nedre vindskyddet är från 27-köket som sedan ryms inuti kastrullen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg