Trangia med gas

Trangiakök med gastillsats är i teorin en mycket tilltalande lösning. Ett oslagbart vindskydd och stabil uppsättning borde väl kompensera för några gram ökad vikt. Många aktiva friluftsmänniskor tar ändå konsekvent avstånd ifrån denna lösning utan att riktigt kunna förklara varför. Vad är hemligheten? Är det rädsla för STF-stämpeln och titan-hystering som spökar?
Hur ser verkligheten egentligen ut? Hur fungerar det i praktiken? Finns det några med goda eller dåliga erfarenheter? Det finns några olika tillverkare av gastillsatserna, vilken fungerar bäst?
 
Trangia rules!

Jag tror att många blir lite förblindade av kökets vikt och inte riktigt tänker på att även "titanköket Allan" kräver kastruller. Sen undrar jag om inte vindskyddet sparar in minst lika mycket bränsle som sin egen vikt. Om inte så kan det vara värt några extra gram, eller t.o.m. hekto att få slippa sitta inne i tältabsiden och laga mat så fort det blåser det minsta. Dessutom står köket mycket stadigt.

Du har nog rätt i att "töntstämpeln" väger tungt, men är det mindre töntigt att laga maten på någon sorts skranglig metallspindel?

Annars föredrar jag nog bensinbrännare i Trangiat. Fungerar hela året. Fotogen är också OK men med bensin så klarar du dig utan förvärmningsspriten. Själv använder jag ett Nova. En kompis monterade sitt Whisperlite i ett Trangia med hjälp av Optimus adapter för Novan plus lite hemslöjd.

Per
 
Gas är bomben!

Håller med Per om att de extra gram/hekto man får för vindskydd och gastillsats är helt klart försumbara...

Har haft mitt trangia med deras egen gastillsats i över tio år - och den fungerar fortfarande hur bra som helst! Dessutom så blir det inte lika skitigt och svårdiskat som om du bränner av bensin under kastrullerna - så du kan spara in vikt på diskmedlet oxå ;-)

Så om du skall paddla ellr liknande och det inte gör något med några gram extra - ta med hela kittet!
 
Ganska nöjd

Jag har använt gastillsats själv ett antal år och tycker det funkar rätt bra, i alla fall på sommaren.

När tempen kryper ner mot nollan är det irriterande dålig krut i det, trots butan-propan-blandning. Men jag såg i globetrotters senaste katalog att de hade några gasburkar med mer propan i blandningen. Såg ut att passa till vanlig skrivgänga. Mycket dyrare, men kanske prisvärt om det är kallt. (Snow Peak tror jag att det hette, jag såg det i katalogen men jag hittar inte gasburkarna på globetrotters hemsida nu av någon anledning).

Ett annat problem är att det är svårt att steka. Stekjärnet kommer helt enkelt för långt från brännaren. Jag funderar på att skaffa en separat brännare (Primus Technotrail?) just för att steka. Annars kan man kanske lyfta av överdelen av vindskyddet från Trangiat, och fixa något annat slags stöd för stekjärnet.

/ Lennart
 
Enbart gas!

Spritköket ska pensioneras. Ska enbart använda gas dom närmaste vandringarna. Köpte Trangias gasbrännare och tror att den kommer att fungera bra till Trangia-köket. Har tidigare kombinerat med en fristående Primus lättvikts-brännare och spritköket, men gas har bättre verkningsgrad. Instämmer med Lennart vad gäller stekning (eldar för kråkorna). Vill bara nämna att jag hade ett ärende in på Micro och ser att dom säljer gasbehållare med gänga som passar till Primus-brännare. Den stora behållaren kommer från Coleman! och har blandningen 70/30, alltså högre halt av propan än Primus egna flaskor men till samma pris som Primus egen stora flaska= 89kr. (vet i och för sig inte vad priset är normalt på den blandningen, har bara använt mig av Primusgas tidigare) MVH JP
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
Jonas.O Gas + Trangia Kök och brännare 9
Gladalf Gas till Trangia Kök och brännare 11
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
mahe Trangia gas. Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar