Trampdynan "glöder"

Hejsan

Jag får nu som då en starkt "glödande" (brännande) känsla i respektive trampdyna efter en stunds vandring.

Oberoende av skor, har testat kängor samt typ trekking-lågskor.

Något tipps på vad jag har råkat ut för samt kanske tips för att avhjälpa detta ?!

Det här är kanske en väldigt dum fråga, men har du testat med olika strumpor?
Jag fick en gång en liknande känsla (iofs först efter flera timmars vandring men ändå) som försvann när jag bytte till reservsockarna.

Gå till doktorn om du har irritation i foten blir det inte bättre av att bara gåpå. För givetvis har du innersulor och två par sockar eller?
Har du börjat gå längre på hårt underlag?
Själv tål jag inte varuhallar men går rätt långt i terrängen. Valet av innersula samt nivån på fotvården har oxså sin betydelse.

go tur

Senast ändrad:
Elände, men jag fattar inte. Under hälarna eller trampdynorna framme vid tårna?
Jag köpte nya joggingskor i somras, första rundorna domnade fram-trampdynorna nästan bort, skorna kändes "för mjuka", "för mycket dämpning".
Själv har jag ont under ena hälen, typ som ThureB:s länkar till plantar fascit, eller uttrampad dämpkudde i hälen kanske. Långdraget och segt.
Hoppas du hittar något sätt att komma runt problemet!

Det du beskriver låter som det vi en gång i tidan kallade för "bränning" under fötterna.
Det kommer sig av att foten inte är stabil inne i skon, foten rör sig mot underlaget. Denna rörelse behöver inte vara stor.

Åtgärdas med att se till att foten ligger still i skon. I stövlar en sula eller ett lager strumpor till, i kängor genom att dra åt snörningen bättre. Kyl ned området först i friska luften, inte i vatten.

Om man inte åtgärdar problemet uppstår en och djup brännskada som alltså uppstått genom friktion.

Thomas

Man kan inte bygga upp speciellt mycket dödvolym med strumpor då foten glider där inne ändå.

Man bör ju tänka vid käng/sko inköp att i praktiken köpa väldigt lite för små och sedan gå in dom under relativt lång sträcka.

Då förstår ju alla att man inte kan kombinera sommar och vinterkängor i samma med möjlighet att ha extra jättesockor om dom skall fungera under längre distanser.

För kortare 10-20km dag så fungerar det men har du större ambitioner på och plocka 40-50km eller mer per 24 timmars period så blir det väldigt noga.

Första gången jag hör någon som rekommenderar att köpa lite små. Tror det är ett farligt råd att följa. Många går inte ut sig. Fötterna sväller ofta under dagen. Nä för mig känns det rådet riskabelt

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg