Trampbåtsäventyr!!

Har funderat ett tag på att försöka få tag i en trampbåt för att kunna ge sig ut på små äventyr med i älvar osv.

Det positiva är ju att man kan röra sig fritt på själva båten, hoppa i plurret, laga mat o bara slappa. Ett bra alternativ för att åka flotte alltså. Själva trampandet passar mig aldeles utmärkt eftersom att jag mest håller på med cykling mest.

Det negativa är väll att man kan fastna på trånga ställen och att man inte kommer någonstans.

Är det någon som har testat detta någon gång?
Kan ni komma på fler för/nackdelar?
Någon som vet hur man får tag på en trampbåt?

Annars så är det en väldigt kul grejj att testa ;)

Freake_86; sa:
Har funderat ett tag på att försöka få tag i en trampbåt för att kunna ge sig ut på små äventyr med i älvar osv.

Själva trampandet passar mig aldeles utmärkt eftersom att jag mest håller på med cykling mest.

Med risk för att vara OT:

För lite inspiration kan jag rekommendera den animerade filmen "trion från Belleville" som innehålleren passage av atlanten i trampbåt. Dessutom handlar filmen till stor del om cykling och Tour de France vilket borde glädja dig som är cyklist.

http://www.imdb.com/title/tt0286244/

/Andreas

Hur är det, går trampkajaker/-båtar snabbare än vanliga kajaker? Jag surfade runt lite men fick inte tag i jämförbara data.

Jag trivs bra med kajakpaddling men mina ben är betydligt mer arbetsvilliga än min överkropp så det skulle vara intressant att pröva en trampkajak. Vad jag har hört ska proppellerdrift ha påtagligt bättre verkningsgrad än skovelhjul, att inga moderna fartyg använder något som liknar skovehjul är en stark indikation på att det stämmer. Paddelrörelsen borde kunna liknas vid ett effektivt skovelhjul.

Trampkanoten som Fischer trampar på bilden är en Hobbie. Enligt ägaren kunde han snitta 6-7 km/h under en timma och toppa ca 9 km/h (enligt GPS). Med tanke på att skrovet är kortare än 4 meter är det riktigt bra. Sittställningen kan inte jämföras med en cykel och jag tror inte heller att den är bekväm att använda en hel dag dag. Kan folk trampa Vättern runt i liggcykel kan de säkert även trampa en helgtur med en trampkanot.

Arneri; sa:
Enligt ägaren kunde han snitta 6-7 km/h under en timma och toppa ca 9 km/h (enligt GPS). Med tanke på att skrovet är kortare än 4 meter är det riktigt bra.
9 km/h är den teoretiska maximala deplacementfarten för en fyrametersbåt. Jag blir lite överraskad av att snittfarten ligger så långt ifrån toppfarten.

Min förhoppning var att med benkraft och proppelerdrift så skulle snittfarten ligga väldigt nära maxfarten.

http://www.liu.se/forskning/fragaforskare/fysik.html#batarsmaxfart

Äuhmm, det var ägarens prestanda. Normalkanotisten brukar inte paddla mycket snabbare än 6-7 km/h, så jag tycker att det är hygglig fart.
Maratonkanotister som t.ex. Siven håller 13-14 km/h flera timmar i sträck och ligger över den s.k. skrovfarten. En vältränad cyklist kan säkert hålla trampkanoten kring 9 km/h. Tänk dock på att Hobbien inte är speciellt strömlinjeformad och stadig som en flotte.

Ok! Jag förhastade mig och utgick från att alla som köper en trampkajak (flotte) redan har ett rätt stort intresse för cykling.

6-7 km/h tycker jag är en hög genomsnittsfart för turpaddling i enmanskajak. Tvåmanskajak har jag bara provat en helg men då var det det mycket komfortabelt att paddla i 6-7 km/h.

Finns det några färdiga trampkajaker att köpa som är snabbare än en vanlig kajak och som samtidigt har en vanlig kajaks goda egenskaper? (Packningsutrymmen, sjövärdighet, klarar grunda vatten, transporterbar på biltak, påtagligt billigare än en segelbåt.)

Touringtrampbåt

Ny modell från Hobie som ser ganska anständig ut:

http://www.hobiecat.com/kayaking/models_adventure.html

Den skulle nog funka ok för svenska farvatten. Skulle kännas konstigt säkert men benen är ju starka. Undrar om man kan få till en hyfsat effektiv kombination av paddeltag och pedaltrampande?

adventure.jpg

För övrigt är jag nyfiken på sitontop-kayaker som är byggda för touring, skulle va kul att få testa några sådana.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg