Trainer med MTB

Jag är på gång att köpa en trainer för att kunna träna lite mer och effektivare i vinter. Jag har tänkt att använda min MTB till trainern, och givetvis ha slicks på då!

Är det någon som har erfarenhet av MTB här? Är det några problem eller märken som inte passar för MTB?
Fungerar det med skivbromsar eller ger det några komplikationer?

Dvs frågorna är många så komm gärna med reflektioner eller påpekande.

tack på förhand Martin

Det kan vara intressant med bra lysen

jonssonmartin; sa:
Jag är på gång att köpa en trainer för att kunna träna lite mer och effektivare i vinter. ... frågorna är många så komm gärna med reflektioner eller påpekande.

Trainers vet jag inget om. Men en reflektion jag gör är att ett annat sätt att hålla igång på vintern är att skaffa bra lysen. Vi har just skaffat lampor som man kan köra stig med och det är ett verkligt lyft, att det blir mörkt är inte längre än begränsning.

På teknisk stig spelar det heller ingen roll att det är kallt eftersom man rör hela kroppen och kölden inte förstärks av vind. Vi cyklade hela förra vintern.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Trainer kräver sin cyklist

Personligen så anser jag att cykla på trainer är något av det tråkigaste som finns. Det fungerar dom första två, tre veckorna men sedan tar det längre och längre mellan träningstillfällena... Det krävs verkligen motivation hos en cyklist för att timme efter timme sitta och rulla på trainern. Trist är det i alla fall.

Vad jag vet så är det inga problem med skivbromsar och dyligt, men det är ju bara fråga i någon butik som säljer dom. Skall du köpa så kan jag rekommendera att köpa begagnat. En trainer slits knappt och många säljs begagnat då ägaren insett hur urbota tråkigt det är att cykla på en.

Slicks är ett stalltips på hur du får bäst komfort och minst ljud. Köp inte en fläkt/luftbromsad trainer. Dom låter som ett mindre åskväder i vissa fall. Kollar du på en begagnad så kör åtminstonde i maxfart på hög belastning så att du märker om det mot förmodan skulle vara slitageproblem på trainern.

Men som slutsats kan jag bara hålla med föregående talare. Köp saker som begränsar elementen och vintercykla i stället. Även om du satsar seriöst så behöver du en paus fråb cyklingen. På vintern kommer du inte ge dig ut lika ofta som på sommaren, så pausen blir liksom naturlig. Dessutom får du uppleva en hel del rolig cykling på vintern.
Pengarna du behöver lägga för att få en bra trainer motsvarar ungefär vad det kostar att vinterrusta dig och cykeln.
En bra pannlampa, vinterdäck, underställ, vinterhandskar och en mössa är ungefär vad som behövs.

/Mattias

jonssonmartin; sa:
Jag är på gång att köpa en trainer för att kunna träna lite mer och effektivare i vinter. Jag har tänkt att använda min MTB till trainern, och givetvis ha slicks på då!

Är det någon som har erfarenhet av MTB här? Är det några problem eller märken som inte passar för MTB?
Fungerar det med skivbromsar eller ger det några komplikationer?
Jag körde med mtb (med slicks)på en Taxc basic förra vintern inga problem. beroende på hur "fett" ditt framdäck är kan behöva ha en distans under det, i alla fall om man kör med en Taxc. Jag hade "fett" lerdäck på fram så det var inget problem. :)
En fläkt kan vara bra, man svettas kopiöst....
Körde med tidning på golvet & handduk på ramen typ...

Kör man 30-40 min upp till en timme så tycker jag det funkar bra, när man kommit in i det. Sitter nog mest i "huvudet" om man tycker det är trist eller inte.
Det blir ju lite mer intensivt än vanlig cykling så man kan nog räkna trainercykling gånger en factor 2.
Musik underrlättar & inspirerar. Jag kommer själv att köra nåt pass i veckan med början nån gång i November för att behålla "cykelbebenen", sedan blir det Gymmet, innebandy, långfärdskridskor mm, man vill ju vara sugen att cykla "riktigt" när det blir vår.

/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg