Trailrunning skor istället för vandringskängor

Hej, har varit runt på olika affärer nu i några dagar och provat skor inför fjällvandring. Hittills har jag hittat flera trailrunning skor som passar jättebra, men ingen vandringssko som passar bra.

https://www.inov-8.com/roclite-280.html

^ ett exempel på en sko jag gillade väldigt mycket. Men när jag pratade med de som jobbar på tex Naturkompaniet och XXL menar dom att det är väldigt dumt att vandra i trailrunning skor eftersom man bär på tung packning.

Packning på 60+ liter. Vad jag har förstått det så är det trailrunning som gäller för tex amerikaner när de vandrar Appalacian trail och CDT i 6+ månader med tung packning. Men förhållandena vi har i svenska fjällen så pass annorlunda att vandringskängor är vettigare?

Lång historia kort:
Kommer jag ångra mig rejält om jag köper trailrunning istället för vandringsskor?

&0+ liter helium väger ju t ex inte så mycket! Så det är ju intressantare hur mycket vikt man bär. Sedan beror det ju på om man vandrar på led eller i blockrik alpin terräng. Men generellt så kan du lugnt ignorera de som påstår att man måste ha kängor för någon form av stöd. Uppenbarligen kan man i större delen av världen vandra med tung packning utan kängor

(...) Lång historia kort:
Kommer jag ångra mig rejält om jag köper trailrunning istället för vandringsskor?
Det är faktiskt ingen annan är du själv som kan svara på den frågan. Vissa har starka och stabila fotvalv och vrister och kan bära tungt i helt mjuka och platta skor utan att de blir överansträngda. Många av dem tycker rentav att foten arbetar på ett skonsammare och naturligare sätt ju mindre "sko" den hindras av. Andra klarar sig inte utan varierande grad av dämpning, hålfotsstöd, vriststöd etc.
Jag tror det mesta hänger på träning/vana/teknik, mycket på "egenvikt" att bära på, men det finns säkert också stora medfödda skillnader.

Har du redan någon sorts enkla löpar- eller gympaskor, eller till nöds vanliga sneakers, så kan du väl helt enkelt lasta din ryggsäck tungt (gärna tyngre än du tänkt bära på fjället) och sticka iväg på en lång dagsvandring i lite varierande terräng, och känna efter hur dina fötter mår av det. Det kommer inte att ge hela sanningen, för det är inte samma sak att bära tungt i en dag som att göra det i en vecka, men du kommer ändå att få en mycket bättre uppfattning om dina marginaler.

Det är en del här som vandrar i låga trailskor...vi har pratat om en hel del tidigare i "lätt packar" forumet.

Du kan även titta på en del av Icebugs sortiment, deras torr-våtvikt är nästan detsamma och dom har en rätt så vridstyv sula. Vissa väljer att kompletera med en vattentätt strumpa, typ sealskin när det regnar eller är riktigt jäkla blött och kallt en längre period.

Har man sedan en lättare packning så är det nog lugnt :)

Har alltid vandrat i känga innan. Senaste midsommarturen i Grövelsjön gick jag över till hikingsko från Salomon. Kändes mycket bra att slippa tunga kängor. Stundtals när terrängen var som värst saknade jag dock vriststödet en känga ger. Hade kanske på gränsen på för mycket packning än vad man ska ha utan känga. Men på totalen var det ett mycket bra val med en lättare sko. Särskilt med tanke på den temperatur som vi fick njuta av till midsommar.

Jag har för några veckor sedan avslutat min vandring utav hela Sörmlandsleden, jag gick med en polare de ca: 63 milen på 24 dagar.
Eftersom det är en låglandsled och min ryggsäck inte vägde mer än 16 kilo vid start, med mat och allt jag behövde för de första 10 dagarna så valde jag mina trailskor. Jag har vid flertalet gånger haft mina Inov8 och jag använder både 295 samt 318. Nu valde jag att från start gå i mina 295:eek:r som är de lättaste och mest snabbtorkande.
Vår logistik och tidsplanering gjorde att vi hade dagsetapper på ca: 30 kilometer och trots att terrängen var bra stig så tog fötterna stryk. Första milen var helt okej, den andra funkade också men vid den tredje så var fötterna så trötta, svullna och ömma att det till och med gjorde ont att trampa på kottar.
Vi hade vår första depå med mat, gas och powerpack m.m. så efter nio dagar bytte jag skor till mina 318. De har lite grövre mellansula och för övrigt mer stoppning/ foder så då blev det bättre men lång ifrån bra. Detta kan säkert bero på att fötterna tog lite för mycket stryk under de första nio dagarna och att återhämtningstiden var så kort, vi hade dagsmarscher på 8 till 10 timmar.
Polaren hade sina Inov8 212 som är ännu tunnare och lättare och upplevde samma resultat som jag, han bytte också skor till mer dämpning.
Att gå i skor tycker jag är både skönare och ger mindre skav än mina kängor samt att det är mycket svalare. Jag hade nog inte mått bättre om fötterna ifall jag valt att gå i kängor, men skulle jag göra något liknande igen med så långa dagsetapper så skulle jag se till att skaffa ett par väl ingångna vandringsskor med rejäl sula.

Joanna brukar alltid leverera bra svar här på utsidan, och hennes bidrag i denna tråd är inget undantag!

Det finns inget standardsvar. Själv har jag provat båda varianterna i olika omgångar men trivs bäst i rejäla skalkängor, men då tar jag mig fram i huvudsak i oledad terräng i skog och på fjäll. Finns dock forummedlemmar som gör det samma i löparskor.

Mitt råd är, likt Joannas, prova en helgtur i varierad terräng med ett par löparskor eller liknande du redan har, och bestäm dig efter det.

Jag tog i början av juni en tredagarstur runt Grövelsjön och gick ca 2 mil om dagen i Roclite 295 utan andra problem än att jag fick skräp i skona. Det blir troligen låga gaiters (varför säger ingen damasker?) nästa gång. Ingen långmarch alltså och inte i värsta terrängen som finns. Dock så finns det nog ingen terräng eller packstorlek där jag väljer kängor igen, men jag har ganska stabila fotleder. Johanna har rätt i sitt resonemang, man känner sig själv bäst.

Men jag skulle inte åka upp i fjällen med trailrunners utan vattentäta strumpor och ett par lite varmare strumpor att ha innanför så man vet att man inte behöver frysa om fötterna, även om man för det allra mesta inte använder dem. Då behöver du kanske en halv storlek större och "standard fit". Och de behöver sitta bra/skönt med bara tunna strumpor, det är så man använder dem mest. Mina Roclite löser det här bra för mig. (Jag använder Sealskinz, mest för att de är de vattentäta strumpor som är lättast att få tag på.)

Känner igen det där att man knappt får köpa trailrunners om man säger vad man ska ha dem till...

Salomon X Ultra Mid 2 Gtx

Jag har använt den här Salomon skon under ett par vandringar..den är lite högre, lite stabilare än en låg sko.

Och den är sisådär...väldigt lätt, sitter bra och är skön på foten från steg ett, men däremot så håller inte gore-texet tätt utan den tar in vatten om du är ute i flera dagar och det är blött ute.
Yttertyget mättas väldigt snabbt med vatten, så det känns liksom att gå och ha en plastpåse med kallt vatten mot foten...

Nu var jag ute 19 dagar i sträck med skon, varav det regnade 14 dagar/nätter :/! Lite extremt...

Bilagor

• Salomon..jpg
    Salomon..jpg
    51.1 KB · Visningar: 5,388
Jag har burit över 35 kg med trail running-skor. Inte i fjällen, utan på låglandet. Om det är någon avgörande skillnad kan jag inte svara på.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg