Nytt namn ja, nya grejor nja?
Terränglöpning är, så vitt jag förstår, en gammal och beprövad träningsform. Medeldistanslegenden Gunder Hägg lär ha haft träning på myrarna och stigarna runt Vålådalen som träningsterräng och icke att förglömma stigarna runt Albacken vilka då säkert var "trails". En av Sveriges nationalsporter, orientering är ohyggligt mycke trail och en hel del obanad terräng.
Själv löptränar jag bara i terräng, det blir liksom naturlig intervall, förbättrar kordination och balans samt är kul till skillnad från asfaltslöpning som är dödstrist.
När det gäller utrustning så är min erfarenhet att det bör vara skor som inte har allt för tjocka och dämpande sulor, underlaget dämpar, genom att välja sådana så minskas vrickningsrisken mycket. Orienteringsskor är bra för ändamålet, men också de skor som saluförs för trailrunning givetvis och även billigare joggingskor än toppmodellerna för asfalt. Fast de sistnämnda rivs lätt sönder av snår och kvistar.
I övrigt gäller att ha långa tunna träningsbrallor eller tights på benen och lämpligt på överkroppen.
Sen är det bara att kuta ut i skogen och låta benen löpa så långt som man vil och orkar. Märkvärdigare än så är det inte om man inte är sporthandlare förståss.