Træskidor = dåliga?

• Trådstartare ingemar.langemar@unis.no (Ingemar Langemar)
  • Start datum

ingemar.langemar@unis.no (Ingemar Langemar)

Gäst
Hej,
jag ær sjukligt miljømedveten enligt vissa och har flyttat till Svalbard før ett år. Jag ska skaffa mig turskidor før denna miljøn (torrt, sællan plusgrader om det finns snø, vindpinat, havsis och glaciærer) och tænker genast på træskidor. (Min kunskapsnivå ær att jag har førstått att stålkanter ær ett måste men inte vad som menas med ett enkel- eller dubbelspann.)

Træskidorna lyser dock med sin frånvaro (hæruppe ialla fall) och jag undrar ifall det beror på bristande funktionalitet eller frånvarande marknadsføring?

Om træskidor ær acceptabelt likværdiga i funktionalitet vilka mærken och modeller ær det som ni rekommenderar?
Hur står sig Vita blixten i jæmførelse?

Tack på førhand, il.

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Tegsnäs Topptur

Kolla in Tegsnäs Topptur. De har stålkanter och plastbelägg, men är annars av trä. Har ej provat dem själv, men de verkar fina.
www.itadventure.se/tegsnasskidan/topptur.htm

Anders V

Dubbelspann m.m.

Skidor med dubbelspann används för turåkning och vallas genom att glidvalla läggs under de delar av skidsulan som alltid är i kontakt med snön. Fästvallan läggs under trampet.

Poängen med dubbelspann är att fästvallan tar i snön när man skjuter ifrån med foten men inte när man står på skidan och glider.

Att en skida har dubbelspann känner man genom att trycka ihop skidornas belag mot varandra vid trampet - om de sista millimetrarna gör mycket stort motstånd har skidan dubbelspann.

Enkelspann används på skidor för utförsåkning och saknar trampet som ett dubbelspann ger. Fästvallan slits därför bort fort vilket gör skidan olämplig för åkning på platten.

Skillnaden mellan trä- och andra skidor är generellt styvheten och vikten - med moderna material kan skidan (t. ex. spannet) göras hårdare samtidigt som den blir lättare. Jag är dock ingen särskilt skidkunnig person (man blir inte det om man bor i stockholms numera medelhavslika vinterklimat) och andra mer norröna forumdeltagare kan säkert ge mer detaljerade beskrivningar av för och nackdelar med trä respektive moderna material.

Dessutom är ju skidåkning också val av bindningar och skor, något som inte är min starka sida direkt. Jag brukar själv använda stövelbindning med kängor men jag är som sagt inte någon skidfantom utan ser mer skidor som ett transportmedel.

I jämförelse med vita blixten är i stort sett alla skidor betydligt bättre. Blixten är lämpligast i torr och djup snö på platten. Ett par Tegsnäs Rajd är dock ännu bättre i sådana situationer. Tegsnäs Rajd kan fås med Lignostone-trä i kanterna och används av vissa i fjällen. En riktig stålkant är dock betydligt bättre och en förutsättning för isigt underlag. Träskidor med stålkant finns inte (längre) vad jag vet.

M v H

Johan

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Plast har tagit över helt

De tillverkare som fortfarande gör skidor helt av trä är lätt räknade. Plast har flera fördelar framför trä: Kräver mindre underhåll, har bättre glid, håller bättre mot brytning, fungerar bättre med stighudar, och är ofta lättare. Dock skall man vara medveten om att moderna "plastskidor" ofta har träkärna.

Nya skidor helt i trä med stålkanter tror jag inte finns. Det närmaste man kommer är nog Tegsnäs träskidor med plastbelag. Vill man ha ett par fjällskidor av gammal modell som är av trä med skruvade stålkanter får man nog ge sig in på begagnatmarknaden. Kanske svårt om man sitter på Svalbard?

MVH

Peter Ask

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CL Rottefella Chili/Riva - bra eller dåliga? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg