Träpulka

Hallå

Jag är på jakt efter ritningar till en träpulka typ segebaden. Jag har sökt hela internet, och då främst detta forum, men inte hittat någon detaljritning. Om jag inte hittar någon ritning kommer jag nog att prova göra en pulka utifrån de bilder jag har hittat på färdiga pulkor. Vad är det för material i en militär/segebanen pulka? Är det någon som byggt dylig pulka utan ritning som har lite tips?
 
Militärpulkorna är överdimensionerade. Björk och ask var matrialet i den som min vän slöjdaren reparerade upp.
Men en skalbyggd ribbpulka blir vida lättare! Ritningar finns att köpa på nätet!
En Rimforsa är måhända inte så elegant men på kalfjället fungerar den fint, den är mycket mera lättbyggd, av förklarliga skäl.
Att slå ut en pulka med mallar är inte så svårt så får du vad du själv vill ha.
//J
 
Mera ute

Den ohyggligt klassiska boken och i stora delar antikverade boken "Mera ute" av Torvald Wermelin innehåller vill jag minnas ett pulkrecept för en hembyggd pulka av rimforstyp.
 
Efter tidiga efterforskningar insåg jag att den boken tillhörde grunden för att överhuvudtaget få ge sig in i denna debatt. Jag lånade den för ca en vecka sedan, men kan bara konstatera att den pulkmodellen inte tilltalar mig. Men där finns väldigt bra beskrivning på hur man tillverkar skacklar, så det var inte för gäves den lånades. Vad använder man för dimension och träslag om man vill bygga mer "strip-metoden" , ribbpulka?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar