Träningstips?

Började paddla havskajak förra våren och trots att jag idrottar mycket i övrigt kunde jag speciellt på försäsongen få rejäla känningar i muskelgrupper jag knappt visste fanns.

Har principer till trots köpt ett gymkort eftersom kajaken snart åker i vattnet.
Undrar nu om någon har lagt upp några bra träningsövningar man kunde få ta del av...

Om inte annat tänkte jag bespara gästerna på sommarkrogen i Bohuslän jag jobbar på att deras mat jag serverat saknat all form av vackert upplägg p.g.a. skakande armar...

Mvh Johan
[Ändrat av Jay 2003-02-14 kl 11:05]

För matgästernas skull ska du få lite tips! En del kanotklubbar har paddelmaskiner som ger ungefär samma träningseffekt som när du paddlar på ritkigt (dock saknar man "vattenkänslan"). Finns det en spegel så kan du också slipa på din teknik. Att köra intervall träning är bra om man vill få lite bättre flås och styrka. Bra på vintern.
Kommplettera med styrketräning - framförallt rygg, axlar, mage. Följande övningar tycker jag är bra: hantelrodd, dragmaskin i olika varianter, ryggresningar med vridning, press bakom nacke med hantlar, olika magövningar (gärna med vridning)mm.
Kör hårt!
/Jocke

Ett litet tillägg

Kör övningarna så strikt som möjligt och hellre lite lättare med många repetitioner och färre set än tvärtom. Referande till tidigare muskelmassedebatt så är det bättre med uthålliga muskler som du har nytta av i kajaken än biffiga att glänsa på stranden med!
/Jocke

Tack Jocke för bra tips!
Lurar lite på vad du menar med "hantelrodd". Paddelrörelse med hantlar i nävarna, i syfte att stärka triceps, underarmar och axlar?
Har märkt av en del nackvärk när jag tränat axlar så låter som rörelsen kan resultera i detta...?
J

Jag skulle vilja komplettera med den skittråkiga sporten simning (som jag vet att eckoj har ett renodlat hat inför!). En rejäl distans simning i god fart ökar både styrka och uthållighet och är väldigt skonsamt för leder och ligament. Dessutom är "vattenkänslan" påtaglig:) Men visst, urtråkigt är det!

Stefan

PS. Jocke! I vår när kajakerna åker i kommer du ångra att du inte simmade!

Jay; sa:
Tack Jocke för bra tips!
Lurar lite på vad du menar med "hantelrodd". Paddelrörelse med hantlar i nävarna, i syfte att stärka triceps, underarmar och axlar?
Har märkt av en del nackvärk när jag tränat axlar så låter som rörelsen kan resultera i detta...?
J

Hantelrodd låter för mig som den övning där du står med ett knä och en hand på tex en bänkpressbänk och lyfter en hantel från golvet. Ryggen parallellt med golvet, be en instruktör visa för det finns alla möjligheter att göra fel.

Annars kan det ju vara läge att be någon insatt visa en effektiv paddelteknik, det kanske är där det brister.

JL

Har man inte tillgång till en paddelmaskin så kan ett bra alternativ vara roddmaskin, finns på många gym. Jag tycker den ger bra effekt på både kondition och styrka i rygg och axlar. Simning tycker jag också passar paddlare väldigt bra, det är också en träningsform som ger både uthållighet och styrka.

Billig og bra

I "Utemagasinet" for et par pår siden så jeg et tips om hvordan man kan trene opp armmusklene til padlesesongen: Kjøp en aerobicstrikk eller annet solid elastisk bånd. Sitt på gulvet i padlestilling, fest båndet rundt et bordben eller lignende foran deg og dra til med armen(e) i padlevinkel.

Jeg trente noen minutter hver dag forrige vinter og merket god effekt av dette.

Hantelrodd låter för mig som den övning där du står med ett knä och en hand på tex en bänkpressbänk och lyfter en hantel från golvet. Ryggen parallellt med golvet, be en instruktör visa för det finns alla möjligheter att göra fel.

Annars kan det ju vara läge att be någon insatt visa en effektiv paddelteknik, det kanske är där det brister.

JL [/QUOTE]

Precis!
/Jocke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg