träningstips, vasan

Hallå,

Lever i exil i skåne sedan flera år och har ingen möjlighet att träna längdskidåkning på snö, semesterdagarna för länge sedan övertrasserade, så ingen resa norrut möjlig innan loppet.

Viktigaste träningsmomenten på bar backe? Löpning? Eller bara fokus på att staka omkring på rullskidor (för mig innebär det att bara stå och åka med "dubbelstak" då det går för fort för att kunna paralella). Armhävningar, spelar det någon roll? Slita lågintensivt på något gym för att träna upp axlar och triceps?

(Jag har en hel del erfarenhet sedan tidigare vasor, men det skulle vara kul att se hur någon annan skulle lägga upp satsningen. Jag har tidigare gjort vasan på ca 7:30, vill gärna komma ned under 7h.)

Mvh // JOHAN
 
johan01; sa:
Hallå,

Viktigaste träningsmomenten på bar backe? Löpning? Eller bara fokus på att staka omkring på rullskidor (för mig innebär det att bara stå och åka med "dubbelstak" då det går för fort för att kunna paralella). Mvh // JOHAN

Löpning är bra för att få upp flåset och klara diagonalbackarna. Annars är det viktigt att nöta just stakåkning på rullskidor. Om det går för lätt så bör du kanske trycka in mer kullagerfett i hjulen. Annars bör du kanske byta till trögare hjul. Försök köra enbart stakning även i alla uppförsbackar, då tränar du mage och triceps bättre än på gym. Vill du träna diagonal så rekommenderar jag stavgång i slalombacke. Gå med i någon aktiv trevlig klubb och ut och träna. Heter inte en bra skåneklubb Björntorps IF eller något liknande?

Lycka till
Lasse

En tidigare länk som jag läste först om på puls.
http://home.online.no/~ernkris/ski-o/ARTIKLER/Staking.htm
 
Träningstips, vasan

Jag kan känna mig ganska lämpad att svara eftersom jag också bor i Skåne och fixade Vasan förra året på 6.55. Mitt träningsupplägg bestod av långpass på rullskidor, från 2 timmar och uppåt. Varannan helg på asfalt och varannan på grus. På asfalt är det mala dubbelstakning som gäller, och på grus går det tillräckligt trögt för att kunna diagonalstaka. Jag har ett par Elpex Team 610 med 40 mm breda hjul och det går finfint på grus. Skatehjul är mindre lämpliga. På vardagarna gick jag en hel del sprättande stavgång i uppförsbackar blandat med skidgång. Sen kan jag rekommendera någon sorts gummisnodd att stå och dra i. Jag har ett svart Casall från Intersport, men det finns mer sofistikerade särskilt för längdskidåkning. Stå och dra tills axlarna värker och dra sen lite till.
Sen brukar det trots allt komma lite snö även i Skåne och då är det bara att kasta sig ut och tokåka på någon golfbana eller annat ställe där det brukar dras spår. Så lycka till.

/Nisse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frida.ryden TRÄNINGSTIPS Träning och hälsa 2
JET Rullskidor - träningstips Träning och hälsa 2
ebh träningstips spinning hemma??? Träning och hälsa 3

Liknande trådar