Ett försök:
Vad jag vet är att det finns olika områden inom klättringen och träningen. Jag menar att en del vill ledklättra och då är det styrka och uttålighet som gäller. Dem som Boulderar vill väl ha RÅ styrka och spenst/snabbhet.
Utthållighetsträningen för klättring borde ske i mitt tycke på en... just det... en klättervägg. Sedan måste man komplettera de motsatta muskelgrupperna i kroppen. Ex: Klättring gör ryggen stark och då måste du lägga MERA energi på att träna magen/buk. Detta görs lämpligast på ett gym. Övningarna går jag inte in på. Ni fattar principen.
Spenst/Snabbheten tränas på gymmet och då är det speciella program som går att följa, där det står antal repp och antal "lyft". Jag har inte riktigt börjat träna Spenst så jag återkommer med mera info om det behövs.
Styrka tränas också på gymmet. Glöm inte att träna motsvarande muskelgrupp här också, det är viktigt. Styrka får du om du kör få repp med tunga lyft.
Det viktiga inom träningen är att låta musklerna vila/återhämta sig, i vissa fall vid styrka/spenst är det några få sekunder till minuter mellan repp. Och när det gäller utthålligheten kan det ta längre tid beroende på övningar. Men MINST en vilodag i veckan.
Och glöm inte att ge musklerna protein direckt efter träningen. Musklerna bryts ned och sedan måste det till protein för att byggas upp igen.
Kör stenhårt!
Rätta mig om jag har fel på vissa punkter så att vi alla har glädje av träningen.
Dan Hansen